Bokstart i världen 1
Bokstart i världen ”Bokgåvoprogram var särskilt e
ffektiva när de inkluderade multipla personliga kontakter med vårdnadshavare,informationssessioner och instruktioner av bokläsning.” (Bondt, Willenberg & Bus, 2020, s. 366. vår översättning). Regelbundna kontakter med familjerna i samband med bokgåvan är enligt denna studie en förutsättning för ett effektivt bokgåvoprogram.” ”Dessutom visar andra studier att familjer som deltog i Bokstart verkar mer benägna att läsa om hur man läser med sina barn, att pappor läser mer med barnen och att biblioteksbesök ökar (Hashimoto, 2012).” ”Det finns belägg för att bokgåvoprogram som Bokstart och Reach Out and Read leder till att föräldrar i högre utsträckning ägnar sig åt språkliga aktiviteter i hemmet och att programmen generellt fungerar som ett stöd för små barns språkutveckling (Needlman & Silverstein, 2004; Sanders m.fl., 2000; Fricke m.fl. 2016; Golova m.fl., 1999; High m.fl. 1998; Berg, 2015; Bondt, Willenberg & Bus, 2020).” 3/52