Bokstart i världen 1
Bokstart i världen 4.2.3 Bokgåvoprograms påverkan
på barns språkutveckling Hight m.fl. (2000) finner i sin studie att barn som deltar i Reach Out and Read senare uppvisade bättre resultat på språktest (receptiv och expressiv vokabulär). Utifrån den statistiska analysen resonerar de att denna effekt troligtvis har förmedlats genom att Reach Out and Read har påverkat deltagande föräldrar att läsa mer med sina barn, vilket i sin tur leder till bättre resultat på språktest. En speciellt intressant studie som är värd att nämna i detta sammanhang, Theriot m.fl. (2003) undersöker om hälsobesök hos barnhälsovården som inkluderar bokgåvor och vägledning påverkar barnens språkutveckling (receptiv och expressiv vokabulär). De finner att det inte bara fanns ett tydligt samband mellan Reach Out and Read-hälsobesök och språkutveckling, men också att sambandet visar på en så kallad dos-effekt. Detta innebär att ju fler besök med bokgåvor, desto fler böcker köpte föräldrarna själva och desto bättre presterade barnen på språktesten. En sådan dos-effekt diskuteras även av en tidigare studie (Mendelsohn m.fl., 2001). Resultaten i den studien visar att barn som deltagit i programmet Reach Out and Read uppvisar sex månaders försprång i deras receptiva vokabulär och tre månaders försprång i deras expressiva vokabulär, jämfört med barn som inte deltog i programmet. Meta-analysen av Bondt, Willenberg och Bus (2020) beskriver i liknande anda hur deras resultat stödjer en så kallad snöbollseffekt som konsekvens av bokgåvoprogrammen. Vilket beskrivs i detta citat: ”Våra resultat bekräftar antagandet att bokgåvoprogram främjar bokläsningsrutiner i familjer, vilket i sin tur resulterar i att barn uppvisar bättre resultat på skriftspråksrelaterade beteenden och förmågor. Resultaten stödjer därför teorin om att bokläsning som initieras tidigt genom bokgåvoprogram genererar en ”snöbollseffekt.” (Bondt, Willeberg & Bus, 2020: 366, vår översättning). Det finns alltså gott om stöd för att bokgåvoprogrammen i förlängningen bidrar till att stärka små barns språkutveckling. Finns det bara studier som pekar på att bokgåvoprogrammen är verkningsfulla? Nej, det finns även andra resultat som är viktiga att lyfta. En studie om Reach Out and Reads effekter uppvisar till och med negativa resultat på familjers läsvanor (Fortman via Needlman och Silverstein, 2004). Dock rapporteras det i denna studie problem med kontrollgrupperna vilket gör det svårt att tolka resultaten. Studien utmärkte sig även genom att urvalsgruppen främst bestod av medelklassfamiljer, till skillnad från många andra av studierna. Thompson m.fl. (2017) fann i sin studie av Imagination Library att endast små effekter på språkliga aktiviteter i deltagande familjer fanns. Vid en senare mätning fann forskarna heller inga fördelaktiga effekter för deltagande barn i termer av språkutveckling. Noteras bör att Imagination Library är ett bokgåvoprogram som, till skillnad från Bokstart och Reach Out and Read, inte inkluderar någon kontakt eller vägledning från professioner, böckerna skickas till familjerna via post. Detta menar författarna skulle kunna vara en förklaring till att effekter uteblev. Detta utgör också en viktig insikt om att läsfrämjande program kräver kvalitativa insatser till familjerna för att vara verkningsfulla. En annan önskad effekt av bokgåvoprogram är att familjerna ska besöka biblioteken i högre grad. Dock verkar det vara tvetydigt om så är fallet. Det finns studier som exemplifierar negativa (Wade & Moore, 1998), respektive positiva samband gällande familjers biblioteksanvändande (Canfield m.fl., 2018). Att biblioteksbesöken minskade förklaras av Wade och Moore (1998) att det på kort sikt finns ett minskat behov för att låna böcker på biblioteket efter att ha fått en bokgåva. Därför betonar de att det behövs en mätning över tid för att kunna fastställa eventuella samband. 4.3 Utformningen av bokgåvoprogram I detta avsnitt redogörs det för hur bokgåvoprogrammen kan utformas utifrån att få störst genomslag och påverka familjer i största möjliga mån. Sedan beskrivs också några studier som beskriver bokgåvoprograms relation till målgrupper och riktade insatser. 26/52