Bokstart i världen 1
Bokstart i världen Analysram I genomgången av mat
erialet har detta analytiska ramverk fungerat som guide för analysen: Fokusområden Övergripande frågeställningar Modeller och utformning av bokgåvoprogrammen Hur är bokgåvoprogram utformade i olika länder? Analysfrågor Vilka är de huvudsakliga bokgivarna i de olika länderna och vilka metoder används? Hur arbetar de olika programmen med olika målgrupper? Hur förhåller sig val mellan metod och målgrupp i program? Vilka likheter och skillnader finns mellan programmen? Samverkan Hur samverkar olika aktörer/verksamheter inom bokgåvoprogram? Vilka samhällsaktörer ingår i bokgåvoprogrammen? Vilka framgångsfaktorer respektive hinder för samverkan beskrivs i litteraturen? Förutsättningar för implementering Vilka förutsättningar för de nationellt täckande bokgåvoprogrammen finns? Vilka nationella, regionala och lokala stöd finns för de olika satsningarna? Vilka exempel på breddinförande finns och hur har detta genomförts? Skiljer det sig detta mellan länder? Uppföljning och effekter Hur utvärderas och följs bokgåvoprogram upp samt vilka effekter av har påvisats? Hur följer verksamheter upp resultat och mäter effekter av läsfrämjande? Hur kan resultatuppföljning och mätning av effekter av läsfrämjande verksamheter genomföras? Vilka effekter har påvisats och hur beskrivs de? Finns det effekter utöver barns språkutveckling av bokgåvoprogrammen? Uppskattas några samhälleliga vinster i forskningen? Hur beskrivs detta? Meta-analys Vilken forskning bedrivs om bokgåvoprogram? Vilka forskningsdiscipliner undersöker satsningarna? Vilka olika forskningsmetoder används? Hur skiljer sig forskningen mellan olika länder? 49/52