Bokstart i världen 1
Bokstart i världen 4.3.1 Hur blir bokgåvoprogramm
en verkningsfulla? Det verkar finnas mycket stöd för att bokgåvoprogram har bidragit till att främja små barns språkutveckling. En förutsättning för detta är dock att programmet utformas på ett ändamålsenligt sätt. Hur bokgåvoprogram blir verkningsfulla är en mycket viktig fråga. En studie som diskuterar detta är den gedigna meta-analysen som jämför Bokstart, Reach Out and Read och Imagination Library. Bondt, Willenberg & Bus (2020) analyserar i studien 44 tidigare genomförda studier för att testa effekten av de olika programmen. Studien undersöker både effekterna som programmen har på den språkliga hemmamiljön och barnens språkutveckling. Resultaten visar att samtliga bokgåvoprogram hade en effekt på deltagarnas språkliga hemmamiljöer genom ökad läsning med barnen: ”Våra resultat stödjer den grundläggande premissen för dessa program, nämligen, att bokgåvoprogram har en viktig funktion i att uppmuntra vårdnadshavare att tidigt börja med högläsning genom att förse gratis böcker som ett incitament.” (Bondt, Willeberg & Bus, 2020: 367, vår översättning). Gällande barnens skriftspråkliga hemmiljö och utveckling visade resultaten även där att bokgåvoprogrammen hade effekt. Effekten var vidare relaterad till barnets intresse för läsning, alltså att effekten av programmen var större för barn som visade läsintresse. Alla tre program uppvisade effekter på barns skriftspråkliga intresse och förmågor, dock var denna effekt betydligt större för programmet Reach Out and Read. Utöver att denna studie påvisar att samtliga program har effekt, är en slutsats mycket central: ”Bokgåvoprogram var särskilt effektiva när de inkluderade multipla personliga kontakter med vårdnadshavare, informationssessioner och instruktioner av bokläsning.” (Bondt, Willenberg & Bus, 2020, s. 366. vår översättning). Regelbundna kontakter med familjerna i samband med bokgåvan är enligt denna studie en förutsättning för ett effektivt bokgåvoprogram. Reach Out and Read erbjuder flera bokgåvor i samband med hälsobesöken, där föräldrarna får instruktioner och tips om hur de kan läsa med barnen. Även om IL visade större effekt på språkliga aktiviteter, eftersom de delar ut fler böcker per barn, så pekar resultaten mot att den vägledning som familjerna får av barnhälsovården väger tungt för familjerna. Vem som är bokgivare/bokstartare och vägledare i programmen och om detta påverkar effektiviteten kunde inte testas i Bondt, Willenberg & Bus studie (2020). Oftast står det mellan om medarbetare från biblioteken eller barnhälsovården ska vara bokgivaren. Det verkar finnas fördelar med båda. Som nämns i denna studie och till exempel i utvärderingen av tyska ”Lesestart” (Ehmig, 2020) eller Bookstart (Apps, m.fl., 2016), så har många föräldrar ett stort förtroende och ofta en kontinuerlig kontakt med barnhälsovården, varför en bokgåva och vägledning från barnläkaren eller annan medarbetare kan öka chansen att påverka föräldrarnas beteenden. På liknande sätt lyfts fördelar med att bibliotekarier delar ut bokgåvor genom hembesöken. Där lyfts till exempel utvärderingen av danska Bogstart, att den personliga kontakt som skapas när bibliotekarier besöker familjernas hem skapar en god miljö för att föra fram budskapet om läsningens betydelse på ett enkelt och personligt sätt. Den kontakten som skapas anses avgörande för att nå ut med budskapet samt för att få familjerna att besöka biblioteken för andra skriftspråkliga aktiviteter (Espersen, 2006). På liknande sätt beskriver också medarbetare inom svenska bokstartsprojekt att en personlig relation och kontakt, skapar möjligheter att på ett informellt sätt föra fram budskapet (Kulturrådet, 2020) och Hultgren och Johansson (2020) betonar bibliotekariernas expertkunskap om barnlitteratur som viktig. Att få bokgåvan på ett bibliotek skapar en relation och kontext till böcker och litteracitet som också är viktig (Apps m.fl., 2016). Att öka chanserna att nå ut med Bokstart och skapa ett verkningsfullt program kanske inte främst grundar sig i vem som för fram budskapet, utan att det förs fram inom en tillitsfull relation och kontakt mellan bokstartaren och familjerna. Det är svårt att ge 27/52