Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 1
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 2019
i korthet
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Vd ha
r ordet
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Verks
amhetsstyrning
FINANSIERING MÅL FINANSIELL STYRKA BEKRÄFTAD < 40
% andel räntebärande lån med förfall inom 12 månader UTFALL 20 40 60 0 2015 2016 2017 2018 2019 18 % 20 40 60 0 20 40 0 2015 2016 2017 2018 2019 32 % 20 40 0 < 50 % andel förfall av ränte bärande lån exklusive certifikat under en 12-månadersperiod Aerhållen rating av kreditinstitutet Standard & Poor’s 2019 STRATEGI Willhem ska drivas professionellt och kostnadseffektivt för att uppnå en finansiell styrka. Värdeskapande investeringar och aktiv fastighetsbeståndsplanering prioriteras för att maximera totalavkastningen. Bolaget ska uppfattas som en attraktiv affärspartner och låntagare för att kunna erbjudas finansiering till marknadens bästa villkor. Det uppnås genom att ha en bra rating och bred investerarbas på kapitalmarknaden. Grön finansiering ska användas för investeringar i nyproduktion och projekt i befintliga fastigheter. KUND Willhem ska ha kunder som är nöjda och lojala, som väljer oss och rekommenderar oss till andra för att vi erbjuder attraktiva och trygga bostäder samt är bäst på service. NÖJDA KUNDER MÅL > 80 % serviceindex Kundnöjdheten mäts årligen genom ett serviceindex, som är en sammanvägning av frågor inom områdena Ta kunden på allvar, Trygghet, Rent och snyggt och Hjälp när det behövs. Måluppfyllelse – Ekonomi 14,8% 10,0% 9,6% 9,6% 2015 2016 2017 2018 10,7 UTFALL 74,3% 73 73,7%,7% 76,8% 77,1% 79,1 % Måluppfyllelse – Kund 74,2% 76,8% 77,2% 79,1% UTHYRNINGSGRAD MÅL > 99 % totalt UTFALL 2019 2019 2015 2016 2017 2018 2019 2015 2016 2017 2018 2019 99 % STRATEGI Willhem strävar efter att erbjuda sunda, trygga och attraktiva boendemiljöer där kunden själv ges möjlighet att leva hållbart och påverka sin klimatpåverkan. Vi ska överträffa våra kunders förväntningar på service och så långt det är möjligt ha lokala organisationer i egen regi. Verksamheten ska drivas med hjälp av kundrelaterade processer och utifrån en tydlig värdegrund. Kundnytta uppnås bland annat genom enhetliga koncept för kundservice och utemiljö, fokus på servicehöjande åtgärder och utveckling av digitala tjänster. Måluppfyllelse – Medarbetare 74 71 67 73 72 Måluppfyllelse – Fastighet 0 0 0 184 158 2015 2015 2016 2017 2018 2019 WILLHEM ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2019 13 2016 2017 2018 2019
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Hållb
arhetsstyrning
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Kunde
r
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Medar
betare
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Fasti
ghetsutveckling
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Omvär
ld och marknad
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Fasti
ghetsvärdering
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Finan
siering
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Fasti
ghetsbeståndet
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Bolag
sstyrningsrapport
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Styre
lse
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Ledni
ng
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Förva
ltningsberättelse
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Konce
rnens rapporter
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Konce
rnens redovisningsprinciper och noter
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Moder
bolagets räkningar
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Moder
bolagets redovisningsprinciper och noter
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Årsre
dovisningens undertecknande
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Revis
ionsberättelse
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Nycke
ltal och definitioner
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Fasti
ghetsförteckning
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Kompl
etterande hållbarhetsinformation och GRI-index