Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 1
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 2019
i korthet
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Vd ha
r ordet
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Verks
amhetsstyrning
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Hållb
arhetsstyrning
KUNDER Ett tryggt och välfungerande hem. Människo
r skapar sina hem hos oss och vår målsättning är att göra vardagen så trygg, enkel och välfungerande som möjligt. Därför arbetar vi ständigt med att utveckla vår service. Alla är välkomna att söka bostad hos oss. Majoriteten av lägenheterna hyrs ut via vår hemsida och utgångspunkten är att uppnå ett långsiktigt hyresförhållande där våra kunder ska trivas hos oss. Cirka två procent av lägen heterna upplåter vi till sociala och kommunala kontrakt för att ge stöd till män niskor som av olika skäl har svårt att etablera sig på bostadsmarknaden. En enkel vardag För oss är det viktigt att finnas nära de frågor som handlar om kundernas vardag. Därför har vi valt att ha lokal förvaltning i egen regi. Den lokala närvaron kompletterar vi med en samordnad kund support som hanterar inkommande ären den i dialog med förvaltningspersonalen på våra orter. Vårt mål är att göra vardagen så enkel som möjligt för kunden i olika skeden av deras boende. Allt från att söka bostad till att flytta in och leva sitt vardagsliv ska präglas av en hög service från oss som hyresvärd. Att enkelt kunna anmäla ett fel och få snabb återkoppling är centralt. Under året har vi lagt fokus på att utveckla de digitala kanalerna för att kunna arbeta mer proaktivt med kommunikation genom kundresans olika faser. När livet förändras kan det bli aktuellt att byta till en annan bostad eller flytta SERVICEINDEX, % 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 79,1 % ut. En konsekvens av bostadsbristen är att den olovliga andrahandsuthyrningen ökar. Under året har vi bedrivit ett systematiskt arbete mot olovlig andrahandsuthyrning på våra orter. Det har resulterat i att fler människor fått möjlighet att få ett förstahandskontrakt och kan bo tryggt. Hur vi utvärderar Varje år genomför vi en kundundersökning för att få svar på hur våra kunder trivs och upplever vår service. I undersökningen mäter vi serviceindex, som är en sammanvägning av frågor inom om råden som Ta kunden på allvar, Trygghet, Rent och snyggt och Hjälp när det behövs. Årets resultat i kundundersökningen blev 79 procent vilket är ökning mot före gående års 77 procent. Frågorna som rör vårt agerande vid kontakter och hur vi lyssnar till önskemål, samt vårt arbete med utemiljön, bidrog mest. Kundundersökningen görs med hjälp av AktivBo. Ett stort antal andra fastighetsbolag använder samma undersökningsmetod vilket innebär är att vi även kan jämföra oss med andra. Åtgärdsdagar i våra områden Det vi ser i vår årliga kundundersökning är att det är de mjuka värdena som är viktigast för våra kunder; trygghet i närmiljön, KUNDRESAN vår tillgänglighet, att vi lyssnar och framför allt att vi agerar när problem uppstår. En heldag i månaden samlas förvaltningspersonalen ute i respektive område för en gemensam kraftansträngning. Det kan vara målning av ett gemensamhetsutrymme, göra fint på gården eller andra förbättringar som kunderna efterfrågat i kundundersökningen. Det är ett initiativ som, utöver det löpande förbättringsarbetet, bidragit starkt till ökade betyg i de kontinuerliga mätningarna tre år i rad. Det har resulterat i att Willhem flera gånger tilldelats utmärkelsen Kundkristallen för största förbättring av sin service. Trygghet och trivsel Vi på Willhem vill bidra till att grannar lär känna varandra eftersom vi tror att det kan leda till ökad trivsel och ett tryggare grannskap. Därför ordnar vi gärna träffar som till exempel vårfester, miljödagar eller aktiviteter för barnen. Flera initiativ sker lokalt med stor variation. Det omfattar bland annat odlingsprojekt, förbättringar av utemiljön och satsningar för att ge sysselsättning åt ungdomar som bor hos oss. Förebyggande samverkan När det gäller nätverk och samarbeten skiljer sig förutsättningar och behov åt mellan orterna. Våra insatser anpassas efter det. Den viktigaste kontaktytan l okalt är trots allt direktkommunikationen med våra kunder. I Västerås stödjer vi projektet Vingar, som tillsammans med kommunen ger SÖKER OCH FINNER 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 FLYTTAR IN VARDAGSLIV NYA MÖJLIGHETER FLYTTAR UT WILLHEM ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2019 19
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Kunde
r
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Medar
betare
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Fasti
ghetsutveckling
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Omvär
ld och marknad
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Fasti
ghetsvärdering
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Finan
siering
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Fasti
ghetsbeståndet
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Bolag
sstyrningsrapport
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Styre
lse
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Ledni
ng
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Förva
ltningsberättelse
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Konce
rnens rapporter
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Konce
rnens redovisningsprinciper och noter
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Moder
bolagets räkningar
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Moder
bolagets redovisningsprinciper och noter
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Årsre
dovisningens undertecknande
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Revis
ionsberättelse
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Nycke
ltal och definitioner
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Fasti
ghetsförteckning
Willhem års- och hållbarhetsredovisning 2019 Kompl
etterande hållbarhetsinformation och GRI-index