Kulturskola i rörelse 1
Kulturskola i rörelse Det bör också noteras att u
ppdraget i huvudsak fokuserat på att kartlägga upplevda behov av kompetens. Men även utbudssidan – det vill säga hur kompetensbehoven ska tillgodoses – har kommit upp i kartläggningen och beskrivs främst under kapitlen om kompetensförsörjning och utbildningsutbud, även om det har inte varit kartläggningens primära syfte att fördjupa sig kring detta. Vi gör i denna slutrapport ingen definitiv uppdelning mellan kompetensbehov på kort och lång sikt. Enkätstudien har främst gett svar om de kortsiktiga behoven medan respondenterna i fallstudierna som nämnt främst fokuserar på långsiktiga behov. Samtidigt har det i arbetet med kartläggningen blivit tydligt att det inte går att se stora skillnader mellan vilka behov som uttrycks på kort och lång sikt. Rapporten kommer istället visa att behoven främst skiljer sig åt verksamheterna emellan. Rapportens upplägg Rapporten inleds med att sätta in resultaten i ett större sammanhang och skapa ökad förståelse för de faktorer som kan bidra till de skilda synsätt på kulturskolans kompetensbehov som framkommit i kartläggningen. Därefter följer ett kapitel där vi presenterar de faktiska kompetensbehov som uttryckts i kartläggningen. Efterföljande kapitel handlar om kompetensförsörjning och kulturskolornas syn på hur behoven kan tillgodoses. I ett kortare kapitel beskrivs sedan de resultat som relaterar till nutida och framtida utbildningsmöjligheter för arbete i kulturskolan. Rapporten avslutas med ett kapitel där vi utifrån resultaten för ett resonemang kring vad som behövs för att säkra en långsiktig kompetensförsörjning, och hur det kan göras. 10/64