Kulturskola i rörelse 1
Kulturskola i rörelse Kompetensbehoven Samtliga k
ommuner som ingått i fallstudierna har vittnat om kulturskolor som nu genomgår förändringar. Det har på de flesta håll funnits mer eller mindre uttalade (politiska) ambitioner att nå fler barn och unga och att i högre utsträckning nå barn och unga som kulturskolan idag har svårt att nå. Samsynen kring behoven att utveckla och förändra kulturskolans verksamhet är tydligast uttryckt bland politiker och förvaltningschefer. Vissa politiker, då främst i mindre kommuner, lyfter fram att det inte är en självklarhet att kulturskolan i hög ekonomisk konkurrens kan förvänta sig samma resurstilldelning över tid. Flera högre chefer och politiker lyfter fram vikten av att på olika sätt bli bättre på att visa på kulturskolans värde och räckvidd. Flera av de politiker som intervjuats säger att mycket av kommande förändringar sannolikt kan få komma att ske inom befintlig budget genom att arbeta smartare och annorlunda. Även enkätstudien visar att det finns en utbredd oro för förändrade ekonomiska förutsättningar och att kulturskoleverksamheten inte kommer att prioriteras av kommunen på längre sikt. Sammantaget har fallstudierna alltså visat på pågående och planerade verksamhetsförändringar som redan påverkat eller förväntas påverka kompetensbehoven. Majoriteten av de vi intervjuat har uttryckt förändrade kompetensbehov både på kort och lång sikt. Uppfattningen om hur kompetensbehoven kommer förändras varierar. Vissa ser framför sig behov av mer marginella förstärkningar av kompetens inom vissa områden medan andra vi intervjuat ser framför sig en i grunden förändrad kulturskoleverksamhet som kommer innebära helt nya kompetensprofiler. Kartläggningen ger oss en bild av vilka kompetensbehov verksamheterna konstaterar idag, men eftersom att dessa behov uttrycks mitt i en förändringsprocess är det rimligt att anta att även denna bild kommer att förändras. Både konstnärlig och pedagogisk kompetens är viktig Kartläggningen har visat på en enighet bland kulturskolorna om att det både krävs konstnärlig och pedagogisk kompetens hos kulturskolans pedagoger. Av dessa två kompetensområden har det inom fallstudierna funnits en särskilt stor enighet kring vikten av att medarbetare i kulturskolan är pedagogiska. Enkätstudien pekar på att verksamheterna överlag efterfrågar både pedagogiskt och konstnärligt högskoleutbildade pedagoger, även om många pekar på att det är den reella (konstnärliga) kompetensen som är viktig och att personlig lämplighet är helt centralt. Vid mer ingående fördjupning i innebörden av de konstnärliga och pedagogiska kompetensbehoven framkommer vissa skillnader i svaren. 15/64