Kulturskola i rörelse 1
Kulturskola i rörelse som gör det möjligt att föl
ja kulturskolans utveckling. Samtidigt är det centralt att kulturskolan inte detaljstyrs. Liksom kartläggningen visat är kulturskolans fria pedagogiska uppdrag (frånvaro av skolans styrdokument och läroplan) ett värde som behöver värnas om kulturskolan även i framtiden ska vara en konstnärligt utforskande verksamhet som uppmuntrar till kreativitet och som kan attrahera konstnärligt kompetenta pedagoger. Stöd i verksamhetsutveckling Kulturskolecheferna behöver ökad kompetens i ledarskap och förändringsarbete. Behov av kompetens inom verksamhetsutveckling är något som kulturskolechefer själva har lyft och där har vi sett att deras förutsättningar att driva förändring varierar. Förutom ovan nämnda behov av tydligare riktning för verksamheten finns därmed ett behov hos kulturskolechefer att kunna ta del av ledarskapsutbildningar samtidigt som det idag finns svårigheter att kompetensutveckla inom ramen för kulturskolans befintliga resurser. Kulturskolecentrum har ett brett uppdrag att stödja kulturskolan och vi kan identifiera flera möjliga insatser för att stärka chefernas förmåga att leda ett förändringsarbete, till exempel genom att bistå med verktyg/metoder att utveckla sitt målgruppsarbete för att få en bättre kunskap om vilken verksamhet barn och unga efterfrågar lokalt. Men om en nationell ambition är att kulturskolan ska nå ut mer jämlikt så skulle mer långsiktiga utvecklingsprogram, liknande de som finns på Skolverket, kunna sjösättas fast riktad mot kulturskoleverksamhet. I sådana utvecklingsprogram skulle chefer kunna få stöd (i form av utbildning, verktyg, handledning) att systematiskt planera, genomdriva och följa upp förändringar som i högre utsträckning matchar det mål som lyfts fram som prioriterade. Stöd i att utveckla nya samverkansformer Verksamheterna behöver stöd i att utveckla samverkan med andra aktörer. Kartläggningen gör tydligt att samverkan som kompetensförsörjningsstrategi är central och sannolikt kommer bli ännu viktigare framöver. Det är främst kulturskolor på mindre orter som lyfter detta som ett sätt att tillgodose sina kompetensbehov men sannolikt är samverkan med skolan, andra kulturskolor, civilsamhället och andra aktörer nödvändig för att kunna erbjuda fördjupning i undervisningen, nå de målgrupper man idag har svårt att nå och för att hålla verksamheten angelägen när eleverna kommer upp i tonåren. En framgångsrik samverkan förutsätter en insikt om att man måste vara flera för att lösa en komplex fråga och att makten är jämnt fördelad, i bemärkelsen att alla parter har inflytande och upplever ett mervärde. Här har Kulturskolecentrum en viktig roll, bland annat som förmedlare av både juridiskt stöd kring möjliga samverkansformer och lärande exempel på fungerade samverkansmodeller på regional och lokal nivå, som är tydligt beskrivna och lätta att implementera. Avslutande reflektion Slutligen vill vi också lyfta fram behovet av fortsatt problematisera och diskutera synen på kompetens. I fallstudierna har flera intervjupersoner lyft fram behovet av att arbeta annorlunda för att nå fler och nya målgrupper. Samtidigt saknas det en gemensam och konkret bild av vilka nya kompetenser som kulturskolan behöver knyta till sig för att lyckas. Att försöka komma vidare och utforska och konkretisera vilka nya kompetenser som krävs för att nå nya målgrupper ser vi som angeläget. Här kan det för vissa typer av tjänster i kulturskolan möjligen finnas skäl att ifrågasätta allt för högt ställda formella utbildningskrav. Vi kan se att formell kompetens skattats mycket högt av kulturskolorna – att många sett krav på högre utbildning som ett sätt att säkra hög kvalitet i verksamheten. Synen på reell kompetens har varit mer varierad. Erfarenheterna av mer strukturerad validering av reell kompetens har också varit begränsade. Vi ser därför behov av att utveckla valideringsmöjligheterna både för anställning och vidareutbildning och på så sätt undersöka om individer med kompetenser utvecklade på annat håll än inom högre utbildning kan hjälpa kulturskolan att nå nya mål. 43/64