Kulturskola i rörelse 1
Kulturskola i rörelse Inledning Frågan om vad kul
turskolan kan och bör vara nu och i framtiden har under senare år aktualiserats på många håll på både lokal och nationell politisk nivå. Nära kopplat till frågan om vad kulturskolan ska vara och göra är naturligtvis frågan om vilken kompetens som medarbetare i kulturskolan behöver ha nu och i framtiden. På detta tema har Kulturrådet tillsammans med Universitets- och högskolerådet (UHR) fått regeringens uppdrag att kartlägga behovet av, och informera om, högskoleutbildning av relevans för den kommunala kulturskolan. Som en del i uppdraget ska Kulturrådet kartlägga kulturskolornas behov av pedagogisk kompetens på kort och lång sikt. I denna slutrapport redovisar vi resultatet av vår kartläggning. Vår förhoppning är att den ska kunna vara ett stöd för både nationella och regionala insatser och för kommuner och kulturskolor i arbetet med att säkra en långsiktig och hållbar kompetensförsörjning till Sveriges kulturskolor. Bakgrund De senaste åren har några studier genomförts för att belysa frågan om kulturskolans behov av pedagogisk kompetens. De undersökningar som genomförts har varit relativt övergripande eller fokuserat på ett visst perspektiv av kompetensförsörjningsfrågan. Exempelvis genomförde Kulturskoleutredningen (SOU 2016:69) själv en enkätundersökning riktad till landets kulturskolechefer. Den visade bland annat att lite mer än hälften av landets kulturskolor har relativt lätt att få tag i högskoleutbildad personal medan lite mindre än hälften har svårigheter med detsamma. Utredningen konstaterade att det är problematiskt att en så stor andel kulturskolor har svårigheter att rekrytera högskoleutbildad personal (SOU 2016:69, sid. 108–109). Sett till lärarsituationen i stort visar också Sveriges kommuner och landsting (SKL) i sin rapport Skolans rekryteringutmaningar från 2018 att det råder en påtaglig brist på legitimerade lärare. Under våren 2016 lät tre kulturskolor i Stockholms län (Botkyrka, Järfälla och Stockholm) med stöd av Stockholm Läns Landsting göra en studie för att belysa frågan om kulturskolans kompetensbehov. Initiativet togs utifrån kulturskolornas vilja att bredda sin verksamhet genom att hitta medarbetare med konstnärlig kompetens inom nya och smala områden och som med rätt pedagogisk vidareutbildning skulle kunna utveckla de kompetenser som behövs i kulturskolan. Den studien visade bland annat på att Sveriges kulturskolor har ett kompetensförsörjningsbehov men att omfattningen och de efterfrågade kompetenserna påverkas av olika lokala förutsättningar. Den visade också att många kulturskolor efterfrågar medarbetare med kompetens att fungera i en bred kulturskoleverksamhet som sträcker sig över olika åldrar, är till för barn med olika behov, förutsätter samverkan och som omfattar varierande arbetsuppgifter. Viljan att hitta medarbetare som har kompetens att undervisa i smala konstnärliga områden framstår som mest aktuell för större kulturskolor med ett brett utbud och ambition att bredda utbudet ytterligare. På temat utbildningsmöjligheter visade studien också att vissa såg det som önskvärt med någon form av kulturskolerelevant, pedagogiskt inriktad utbildning som tar sin utgångspunkt i en variation av konstarter (Thomson 2016). 7/64