Kulturskola i rörelse 1
Kulturskola i rörelse Konstnärerna har få incitam
ent att fortbilda sig för arbete inom kulturskolan En övergripande fråga handlar om huruvida konstnärer är motiverade att investera i kompletterande utbildning för arbete i kulturskolan. Denna målgrupp har inte varit fokus för kartläggningen men i möten med företrädare för yrkesgrupperna pekar man, utöver vikten av goda arbetsvillkor, på behovet av att utforma utbildningar som inte skapar inlåsningseffekter utan som istället kan användas som del i exempelvis en lärarexamen och som innehållsligt också kan vara relevanta för andra sammanhang än kulturskolan. Man lyfter också att det många gånger kan vara svårt att finansiera en längre studieperiod, vilket pekar på behovet av att kulturskolor måste kunna rekrytera konstnärlig kompetens för att sedan tillgodose den pedagogiska kompetensen genom fortbildning. Liksom framgick av avsnittet Kompetensförsörjning är fortbildning som kompetensförsörjningsstrategi viktig ur flera aspekter. Utbildningarna behövs då anpassas så att de går att kombinera med en anställning. Man kan vidare konstatera tydligare information om relevanta utbildningar för fortbildning av befintliga medarbetare. Men det är tydligt att förekomsten av och information om fortbildningsmöjlighet inte enkom är svaret på kulturskolans fortbildningsbehov. Kommunernas möjlighet att erbjuda fortbildning för kulturskolans pedagoger är idag mycket begränsade och utan att det tillförs resurser är det osannolikt att utbildningarna får önskad effekt. 39/64