Buffé 1
Buffé Sida 2
Buffé Sida 3
Buffé Sida 4
Buffé Sida 5
Buffé Sida 6
Buffé Sida 7
Buffé Sida 8
Buffé Sida 9
Buffé Sida 10
Buffé Sida 11
Buffé Sida 12
Buffé Sida 13
Buffé Sida 14
Buffé Sida 15
Buffé Sida 16
Buffé Sida 17
Buffé Sida 18
Buffé Sida 19
Buffé Sida 20
Buffé Sida 21
Buffé Sida 22
Buffé Sida 23
Buffé Sida 24
Buffé Sida 25
Buffé Sida 26
Buffé Sida 27
Buffé Sida 28
Buffé Sida 29
Buffé Sida 30
Buffé Sida 31
Buffé Sida 32
Buffé Sida 33
Buffé Sida 34
Buffé Sida 35
Buffé Sida 36
Buffé Sida 37
Buffé Sida 38
Buffé Sida 39
Buffé Sida 40
Buffé Sida 41
Buffé Sida 42
Buffé Sida 43
Buffé Sida 44
Buffé Sida 45
Buffé Sida 46
Buffé Sida 47
Buffé Sida 48
Buffé Sida 49
Buffé Sida 50
Buffé Sida 51
Buffé Sida 52
Buffé Sida 53
Buffé Sida 54
Buffé Sida 55
Buffé Sida 56
Buffé Sida 57
Buffé Sida 58
Buffé Sida 59
Buffé Sida 60 Matnyttigt från ICA • Kundkontakt 02
0-83 33 33 • kundkontakt@ica.se • www.ica.se Kronprinsessparet startar stiftelse J Det kommer att firas i hela Sverige i samband med att kronprinsessan Victoria och Daniel Westling gifter sig i juni. Sedan en tid tillbaka finns också kronprinsessparets bröllopsstiftelse, där alla som vill gratulera kan sätta in en gåva. Stiftelsen leds av en styrelse, där Jan Lindman, överintendent på Kungliga slottet, är kontaktperson. – Traditionen att bilda stiftelser finns av två anledningar. Dels att de kungliga vill bidra till goda ändamål, dels att de som vill uppvakta ska kunna göra det på ett enkelt sätt. Kronprinsessparet önskar sig inga saker för personligt bruk utan vill hellre att man ger en gåva till stiftelsen. Ett sätt att generera pengar till stiftelsen är de licensavtal som knutits med olika bolag, som har fått rätt att använda sig av ett formspråk som anknyter till bröllopets grafiska profil. De utvalda företagen har tagit fram speciella produkter som lanseras och säljs lagom till bröllopet. En del av intäkterna från försäljningen går till Bröllopsstiftelsen. Varför just dessa bolag? – Urvalet har gjorts efter temat Det dukade bordet. Kronprinsessparet har valt leverantörer av porslin, bestick, linne, mat, dryck, godis och annat som hör festen till. Deras önskemål var att det ska vara produkter av bra kvalitet, 60 BUFFÉ 6 –7 • 2 010 men inte bara dyra lyxprodukter utan saker som många har möjlighet att köpa. Allt för att alla ska kunna känna sig delaktiga i bröllopet, säger Jan Lindman. Vad används pengarna till? – Stiftelsen ska främja svenska barn och ungdomar i syfte att mot- verka utanförskap och främja god hälsa – områden som ligger kronprinsessparet varmt om hjärtat. Stiftelsen kommer inte att ge bidrag till enskilda personer utan till organisationer, eller genom att i egen regi driva frågor inom området. Till exempel skulle projekt som drivs av Röda korset eller liknande organisationer kunna bli aktuella för stöd från stiftelsen. Och det kan bli mycket pengar till slut, som kan göra mycket gott, säger Jan Lindman. – När nuvarande kungen föddes bildades en stiftelse, Prins Carl Gustafs Stiftelse. Den startades med gåvor som sammanlagt uppgick till 600 000 kronor. Därefter har kapitalet vuxit till över 200 miljoner kronor, och varje år delas fem miljoner kronor ut till stiftelsens ändamål. De kungligas stiftelser delar tillsammans ut mellan 20 och 30 miljoner kronor varje år till olika ideella och välgörande ändamål. Läs mer om bröllopsstiftelsen på www.ICA.se och www.royalcourt.se. Det är en kunglig tradition att bilda stiftelser i samband med jubileum och högtidsdagar. Kungaparets bröllopsstiftelse, H M Konungens 50-årsfond och Stiftelsen Drottning Silvias Jubileumsfond är några exempel. Gemensamt för dem alla är engagemanget för barn och ungdomar.
Buffé Sida 61
Buffé Sida 62
Buffé Sida 63
Buffé Sida 64