Möjligheter, utmaningar, metoder 1
Möjligheter, utmaningar, metoder 3. Vägar till pr
ofessionellt deltagande Ofta lyfts den kommunala musik- och kulturskolans betydelse som plantskola för professionella kulturutövare, och de estetiska ämnena i skolan för att barn och unga ska kunna upptäcka och utveckla sina konstnärliga förmågor. Men det finns många vägar till ett professionellt utövande. I det här kapitlet ges en översikt av utbildningsnätet, det vill säga anordnare av utbildningar inom konst, kultur och kulturarv. Vi använder uttrycket utbildningsnät i stället för kedja, just för att betona att det inte finns en väg. 3.1. Utbildningsnätet och aktörer i systemet Politiken ti Arbetsmarknad BranschStödgivande myndigheter och andra aktörer Arbetsgivare och uppdragsgivare Utbi Övriga (t.ex. Youtube, tutoraials) organisationer Yrkesförbund och andra intresseorganisationer ku Utbildning Universitet och högskola Civilsamhällets utbildningar Högskole- eller yrkesförberedande konst- och kulturutbildningar (folkhögskolor, privata aktörer, stiftelser) Kommunala kulturskolan Det fria kulturlivets- och civilsamhällets aktörer Yrkeshögskola Gymnasieskola Grundskola Förskola Bilden ovan är en illustration av olika vägar till ett professionellt utövande, inom eller utanför utbildningsnätet, utifrån ett barns eller en vuxens perspektiv. Den vuxna kan vara någon som i olika faser i livet vill utvecklas inom kulturområdet, eller en konstnär som invandrat till Sverige med en utbildning från ett annat land. Utbildningsanordnare i kursiv text ingår inte i det formella utbildningssystem som kan ge en examen eller utbildningsbevis. Bilden ger också ett systemperspektiv på frågan om breddad rekrytering till kultursektorn. Aktörerna i bilden har olika uppdrag och ansvar och riktar sig till olika målgrupper, som på olika sätt spelar en roll för rekryteringen. Det kan exempelvis handla om påverkansarbete, utbildning och kunskapsutveckling. Detta beskrivs närmare i kapitel fem. Bilden är ett resultat av Kulturrådets tolkningar och avgränsningar, och kan givetvis utformas på många andra sätt. 15/48