Möjligheter, utmaningar, metoder 1
Möjligheter, utmaningar, metoder 5. Insatser för
att bredda det professionella deltagandet Det förra kapitlet redogjorde för några aspekter som enligt tidigare studier kan motverka att fler deltar på konst- och kulturutbildningar och i kultursektorn. Det kan bland annat handla om antagningsprocesser, osäker arbetsmarknad och ojämna inkomster, rekryteringsprocesser och bristande arbetsmiljö. I det här kapitlet tittar vi närmare på vad som konkret kan göras för att motverka hinder för professionellt deltagande i kultursektorn. Kapitlet syftar till att tydliggöra systemperspektivet på frågan om breddad rekrytering. Det vill säga, att synliggöra de olika aktörer som på olika sätt påverkar förutsättningarna för breddad rekrytering, de roller som dessa aktörer har och hur kopplingarna dem emellan ser ut. Det blir till exempel tydligt att utbildningsanordnarna spelar en viktig roll för att främja arbetsgivares arbete med breddad rekrytering. Det system som vi tittar på i det här kapitlet omfattar aktörer som tillsammans representerar arbetstagar-, arbetsgivar-, bransch- och medborgarperspektiv. Kapitlet baseras delvis på en undersökning som vi genomförde hösten 2022, då vi kontaktade ett urval aktörer inom utbildningsnätet och kultursektorn, för att höra i vilken utsträckning och på vilka sätt de arbetar för att bredda vilka som är yrkesverksamma inom kultursektorn, vilka eventuella behov av insatser de ser och vilka goda exempel på insatser de har sett. Svaren från det tjugotalet aktörer som ingick i undersökningen ger inte en heltäckande bild av utbildningsnätet och kultursektorn. Frågorna har till exempel ställts till yrkes- och branschföreträdare, och inte till kulturverksamheter. Alla aktörer som besvarat frågorna omnämns inte i texten.61 5.1 Den kommunala musik- och kulturskolan Sedan 2016 fördelar Kulturrådet utvecklingsbidrag till kulturskolor. Under åren 2021 och 2022 uppgick bidraget till 200 miljoner, och 2023 till 100 miljoner kronor. Bidraget är aviserat att fördelas till och med 2023. Utvecklingsbidraget kan bland annat beviljas för insatser för att nå nya målgrupper, för barn och unga med funktionsnedsättning och för att stärka kulturskoleverksamhet i områden med socioekonomiska utmaningar och i glesbygdsområden.62 Sedan 2018 har Kulturrådet även ett uppdrag att främja kulturskolefrågor. Det gör vi genom ett nationellt centrum för kulturskolefrågor som arbetar med att samordna och stödja kulturskolan, identifiera utvecklingsbehov, samverka och samla och dela statistik, kunskap och forskning. Under 2023 kommer centret att publicera en studie som ska fördjupa kunskapen om hur öppen kulturskoleverksamhet utan krav på anmälan och avgifter kan bidra till att nå nya målgrupper och bredda deltagandet i kulturskolan. Bidraget samt centrets främjande och uppföljande verksamhet ger god insyn i hur kulturskolor arbetar för att bredda rekryteringen till undervisningen. Kulturskolorna använder bland annat bidraget för att bredda ämnesutbudet och göra riktade satsningar till målgrupper de vanligtvis har svårt att 61. Frågorna skickades till en bredd av aktörer inom utbildnings- och kultursektorn, sett till uppdrag, inriktning och konst-/kulturområde. Några aktörer har inte återkommit med svar. En förteckning på svarande finns i rapportens bilaga. 62. Förordning (2018:1548) om statsbidrag till kommuner som bedriver kulturskoleverksamhet 21/48