Möjligheter, utmaningar, metoder 1
Möjligheter, utmaningar, metoder Det behövs mer k
unskap om funktionsnedsatta konstnärers och andra kulturutövares situation i kultursektorn. En europeisk undersökning, där Sverige ingår som ett av de undersökta länderna, visar dock att kulturaktörer i första hand gör tillgänglighetsanpassningar för publiken, medan tillgänglighetsanpassningar för konstnärer och annan personal sker i mindre utsträckning.3 Våren 2023 genomför Kulturrådet en undersökning om hur arbetsgivare inom kulturområdet arbetar för att tillgängliggöra verksamheten för publik och utövare med funktionsnedsättning. 1.2 Problematiken har varit känd länge För beslutsfattare och aktörer i kultursektorn är problematiken med snedrekrytering sedan länge känd, och olika initiativ har tagits för att motverka den. År 2001 skrevs det in i högskolelagen att universitet och högskolor aktivt ska främja och bredda rekryteringen till högskolan. Breddad rekrytering har också problematiserats i olika kulturpolitiska utredningar, bland annat i Konstnär – oavsett villkor?4 och Från kris till kraft. Återstart för kulturen5 . Den senare föreslog att Kulturrådet får i uppdrag att genomföra arbetsseminarier kring frågorna, vilket kom att avspeglas i vårt regleringsbrev. Myndigheten för kulturanalys fick ett närliggande uppdrag: att kartlägga och analysera hinder för allas lika möjlighet att delta i kulturlivet, som ska redovisas i maj 2023. Genom åren har Kulturrådet lyft frågorna i olika sammanhang och gjort uppföljningar, bland annat inom ramen för vårt uppdrag kring nationella minoriteters kultur och våra sektorsansvar för funktionshindersfrågor och hbtqi-frågor. 2021 publicerade vi en rapport om hur regioner och verksamheter som ingår i kultursamverkansmodellen arbetar med breddat deltagande i kulturlivet. Rapporten fokuserar framför allt på ett publik-, besökare-, användarperspektiv, men även aspekter som har med breddat professionellt deltagande lyfts fram.6 Frågor som rör deltagande är centrala för Kulturskolecentrum, som sedan 2018 är inrättat på Kulturrådet. Centret arbetar med att samordna och stödja kulturskolan, identifiera utvecklingsbehov, samverka och samla och dela statistik, kunskap och forskning. Ett viktigt underlag för den här rapporten är en promemoria om utbildningsmöjligheter inom kulturområdet från 2021, som togs fram av ett nationellt nätverk under ledning av Kulturskolecentrum, med representanter för landets kulturskolor, utbildningsanordnare, konstnärsorganisationer, samt arbetsmarknadens parter. Nätverket syftade ursprungligen till att stärka dialogen och samverkan kring kulturskolans kompetensförsörjning och utbildningsmöjligheter, men kom att vidgas då deltagarna såg behov av att skapa en överblick av utbildningsmöjligheter i vidare bemärkelse. I promemorian konstateras att det finns ett fortsatt behov av dialog, bland annat om utmaningar kopplade till snedrekryteringen till olika utbildningar och i förlängningen till kultursektorn.7 1.3 Rapportens innehåll Rapporten inleds med en översiktlig sammanställning av befintlig kunskap om professionellt deltagande i kultursektorn och i utbildningsledet, sett till kön, socioekonomisk bakgrund och utländsk bakgrund. I kapitel tre presenteras en översikt av utbildningsnätet. I kapitel fyra redogörs för några hinder för deltagande, som framkommit i tidigare undersökningar, och i kapitel fem och sex ges 3. British Council (2021) 4. SOU 2018:23 5. SOU 2021:77 6. Kulturrådet (2021b) 7. Kulturrådet (2021a) 9/48