Möjligheter, utmaningar, metoder 1
Möjligheter, utmaningar, metoder exempel på när f
olkhögskola och kulturskola samverkar, för att bättre nå ut med sina respektive verksamheter.68 Frågor som rör breddad rekrytering hanteras även i andra sammanhang inom folkbildningen. För några år sedan startade några folkhögskollärare det så kallade ”gräsrotsinitiativet” som handlar om breddat deltagande, eftersom de såg behov av att lyfta frågorna. I samarbete med bland annat Sveriges folkhögskolor genomför de kunskapshöjande insatser som samtal, webbinarier, idésamlingar och diskussioner. Privata utbildningsanordnare Myndigheten för yrkeshögskolan samordnar yrkeshögskoleutbildningar, tolkutbildningar inom folkbildningen och konst- och kulturutbildningar. Yrkeshögskoleutbildningar inom kultur, media och design är yrkesförberedande, baserade på behov i arbetslivet och sex månader efter examen ska anordnarna följa upp om studenterna har fått ett arbete. Något sådant krav finns inte på anordnarna av konst- och kulturutbildningar, men de uppmuntras att följa upp var studenterna tar vägen. Det här avsnittet fokuserar på konst- och kulturutbildningarna. Dessa utbildningar kan antingen förbereda till högre utbildning, vara yrkesförberedande eller syfta till kulturarvsbevarande. Sedan 2015 ansvarar Myndigheten för yrkeshögskolan för att granska kvaliteten hos konst- och kulturutbildningarna och att pröva om de kan få stöd i form av studiestödsberättigande eller statsbidrag. Som grund för bedömningen har kvalitetskriterier tagits fram baserade på regelverket för utbildningarna.69 Ett kriterium handlar om att anordnarna ska främja jämställdhet genom bred medvetenhet om och aktivt arbete med jämställdhetsaspekter som är relevanta för utbildningen. Ett annat handlar om att utbildningsanordnaren ska eftersträva att sökande till utbildningen har olika bakgrund på ett sätt som återspeglar befolkningen i stort. När det handlar om det kriteriet granskar myndigheten om utbildningsanordnaren gör aktiva insatser för att attrahera sökande från underrepresenterade grupper. Utbildningens genomförande ska därtill ta vara på olika perspektiv och sträva efter lika möjligheter för alla att fullfölja utbildningen. I Myndigheten för yrkeshögskolans granskning från 2022 konstateras att många insatser för mångfald och breddad rekrytering genomförs, men att arbetet kan systematiseras och dokumenteras mer för att göra det möjligt att analysera och följa upp det. Tydliga målsättningar kan förenkla skolornas uppföljning av insatserna och tydliggöra vad arbetet syftar till. I rapporten ges exempel på en musikutbildning som bedriver ett aktivt arbete med breddad rekrytering och mångfald. Utbildningsanordnaren har bland annat flera konserter per år för att synliggöra verksamheten för nya studenter, arrangerar prova-på-dagar och driver projekt för olika grupper, till exempel barn med funktionsnedsättningar, för att fler ska söka sig till utbildningen senare i livet.70 I granskningen från 2020 bedöms att 7 av de 20 granskade utbildningarna behöver göra insatser för att få en mer jämn könsfördelning bland studerande i utbildningen. Det konstateras också att det finns flera exempel på insatser för att främja jämställdhet i utbildningen, till exempel införande av könsneutrala omklädningsrum.71 Myndigheten för yrkeshögskolan arbetar även på andra sätt med frågorna, genom att efter68. Samtal med Katja Timgren 2022-12-13, som skrev rapporten Mångfald och förnyelse?, är projektledare för arbetet med den nya idéskriften som Folkbildningsrådet släpper 2023 och är en av lärarna i gräsrotsinitiativet. 69. Myndigheten för yrkeshögskolans informationsmaterial inför kvalitetsgranskning: https://assets.myh.se/docs/publikationer/informationsmaterial/ infor_kvalitetsgranskning_konstkulturutbildningar.pdf 70. Myndigheten för yrkeshögskolan (2022) 71. Myndigheten för yrkeshögskolan (2020) 23/48