Möjligheter, utmaningar, metoder 1
Möjligheter, utmaningar, metoder Barnrättsarbete
på kulturskolan i Falun Intervju med Lena Karsikas, tillförordnad chef Kulturskolan i Falun arbetar aktivt med Barnkonventionen. All personal får en grundutbildning och kulturskolan har idag sju utbildade barnrättsstrateger. Utbildning är en central del när Kulturskolan i Falun jobbar med breddat deltagande. Att förändra synsätt är en process som kräver kontinuitet och därför tar tid. Lena Karsikas är tillförordnad enhetschef. Varför är utbildning i barnrätt viktig? – Därför att vi vill få in en systematik i förändringsarbetet och ta fram strategier som bygger på kunskap. Att förändra ett synsätt är inget som sker automatiskt, och för att implementera barnkonventionen krävs mer än att bocka av i ett styrdokument. Vi är fortfarande i början av den resan. Det är ett pussel som ska läggas men vi ser att bitarna börjar falla på plats. Om barnen ska vara delaktiga behövs långsiktiga strukturer men det handlar också om att förmedla inställningen att deras åsikt är viktig. Vi börjar bli bättre på att upplysa barnen om deras rättigheter, och förmedla att vi vill lyssna. Vi försöker kontinuerligt att granska våra arbetssätt och vårt utbud för att nå ut bredare. Det är ett slags inventeringsarbete. Vi vill till exempel finnas på flera platser och inte bara jobba terminsbundet. Ni har öppet under sommaren? – Ja, vi startade en sommarkulturskola 2022. Nya verksamheter är bra tillfällen att testa nya arbetssätt. Vi anställde till exempel våra egna elever under sommaren och tog tillvara deras kompetens. Det hade vi inte gjort tidigare och vi lärde oss jättemycket. Att ta in ungdomsledare håller verksamheten levande och breddar utbudet, och det kommer vi att fortsätta med. Ni låter förändringsarbetet ta tid? – Ja, vi är allergiska mot styrdokument som inte realiseras. Vi vill ha en välgrundad strategi att jobba efter. Det får ta sin tid. Till exempel har vi ännu inte ett färdigt forum för elevernas inflytande. Det återstår att utforska hur det bäst realiseras och vilken form som fungerar, och det vill vi bestämma tillsammans med barnen. Det här är ett arbete som är roligt och vi lär oss hela tiden. Det viktiga är att det finns en kontinuitet i arbetet. Ser du konkreta spår av elevernas ökande inflytande? – Ja, insikten om att vi har så mycket att vinna på att lyssna mer på barnen sipprar ut i till exempel ensembler och orkestrar. Man tar sig tid att lära känna varandra, man tryggar miljön. Det skapas fler kontaktytor mellan eleverna även utanför verksamheten, vilket ger ringar på vattnet. När barnen lär känna varandra och oss bättre kommer de att bli mer bekväma med att komma med egna förslag tror vi. Fler elevföreningar har väckts till liv, och de vuxna har blivit bättre på att kliva åt sidan och låta barn och unga styra mer. För oss har kunskap om barnkonventionen och utbildning i barnrätt varit en framgångsfaktor. Vi började med några av cheferna men upptäckte snabbt att de som faktiskt möter barnen i verksamheten också behöver utbildning för att vara med på tåget. Lenas bästa tips för att bredda verksamheten • Börja med att vara minst två personer • Ha tålamod, lita på processen • Våga göra fel • Bilda nätverk – hitta vänner i viken, inom kommunen, men även nationellt. 35/48 Foto: Selfie