Möjligheter, utmaningar, metoder 1
Möjligheter, utmaningar, metoder kunskaper från h
ögskolornas utbildningar. UHR påpekar att andra fördelar, som att en konstnärlig karriär kan vara mer utvecklande och tillfredsställande, behöver lyftas fram mer för att bredda rekryteringen till de konstnärliga högskoleutbildningarna.45 Sedan 1990-talet har antalet fasta anställningar vid musik- och scenkonstinstitutionerna minskat. Andelen konstnärer som är företagare är hög, och enskild firma utan anställda är den vanligaste företagsformen. En växande andel konstnärer är kombinatörer, med inkomster från både anställning och näringsverksamhet.46 Konstnärsnämndens uppföljning av konstnärers inkomster 2014 visar att trots att konstnärsgruppen hade högre utbildning än befolkningen så hade konstnärer en medianinkomst i nivå med den del av befolkningen som enbart hade grundskoleutbildning. Konstnärer har också haft en sämre inkomstutveckling. Inkomstökningen mellan 2004 och 2014 var endast 4 procent i konstnärsgruppen jämfört med 18 procent i befolkningen. Många konstnärer har så låga inkomster att de inte kan antas kunna försörja sig på sitt konstnärskap.47 Att många konstnärer har låga inkomster i kombination med långa utbildningar och lång etableringstid medför även risk för låga pensioner och låg sjukpenninggrundad inkomst (SGI).48 vara svårt och krångligt för konstnärer med oregelbundna inkomster eller inkomster både från anställning och näringsverksamhet att beräkna storleken på SGI och därmed på olika sociala ersättningar.49 tagit del av ersättningar som föräldrapenning, sjukpenning och bostadsbidrag.50 4.3 Rekryteringsprocesser kan innehålla hinder för breddat deltagande Statliga kulturinstitutioner har tidigare påpekat att det i rekryteringar är svårt att hitta personer med utländsk bakgrund som har den efterfrågade kompetensen.51 Denna brist kan bland annat ses som en följd av snedrekryteringen till estetiska och konstnärliga utbildningar. Men fler förklaringar till den bristande mångfalden i kultursektorn har framkommit. Som framgått tidigare har UKÄ konstaterat att valideringen av kunskaper som inte kommer från formell utbildning behöver förbättras inom högskolesektorn.52 Behovet av att förbättra bedömningen av kompetens har även identifierats på arbetsmarknaden, och då särskilt värdering och validering av kunskap hos personer med bakgrund i andra länder.53 Fackförbundet DIK har kartlagt hur det gått på arbetsmarknaden för akademiker som invandrat till Sverige 2000–2018 med en utbildning inom kultur, kommunikation och kreativ sektor. Majoriteten hade 2018 ett arbete, men endast 27 procent av de sysselsatta hade ett jobb som krävde högskoleutbildning, och endast 10 procent hade ett arbete inom sitt utbildningsområde. DIK såg bland Statistik visar också att konstnärer i lägre utsträckning än befolkningen som helhet Det kan 45. Universitets- och högskolerådet (2016) 46. Konstnärsnämnden (2016); Myndigheten för kulturanalys (2022) 47. Konstnärsnämnden (2016) 48. Konstnärsnämnden (2020) 49. En särskild utredare har i uppdrag att utreda regelverket för sjukpenninggrundande inkomst (SGI) för personer med stor variation av anställnings- och uppdragsformer. Uppdraget ska redovisas senast den 20 april 2023 (se direktiv 2021:90). 50. SOU 2018:23 51. Myndigheten för kulturanalys (2017b) 52. Universitetskanslersämbetet (2022) 53. Se t.ex. Myndigheten för kulturanalys (2017b); DIK (2021) 19/48