Möjligheter, utmaningar, metoder 1
Möjligheter, utmaningar, metoder Många kulturinst
itutioner har länge haft uppdrag som har att göra med breddat professionellt deltagande inom kultursektorn. Styrningen har delvis minskat över tid, vilket kan förstås i ljuset av den nya museilagstiftningen samt debatten om armlängds avstånd och konstnärlig frihet. År 2018 ströks uppdraget att ”integrera ett jämställdhets-, mångfalds- och barnperspektiv” från de nationella musei myndigheterna, medan de statliga scenkonstinstitutionerna har kvar uppdraget. Även de regionala institutionerna, som får stöd genom kultursamverkansmodellen, har fått en minskad styrning kring rättighetsuppdragen över tid genom Kulturrådets förenklade uppföljning och tydligare fokus på att lyfta frågorna i dialog och erfarenhetsutbyten. År 2017 undersökte Myndigheten för kulturanalys hur regionala och statliga institutioner tolkade sitt mångfaldsuppdrag.74 Undersökningen visar att det fanns en otydlighet hos kulturinstitutionerna kring vilket, eller vilka, ”mångfaldsperspektiv” som de förväntades integrera i sin verksamhet. Undersökningen pekar mot att institutionernas tolkning av mångfaldsuppdraget hade breddats över tid – från en integrationspolitisk tolkning till att omfatta allas lika rättigheter. Arbetet med att integrera ett mångfaldsperspektiv beskrevs bland annat handla om att skapa en mer heterogen personalsammansättning och motverka diskriminering i bred bemärkelse. Ur ett verksamhetsperspektiv kunde det också handla om att skapa ett brett och diversifierat utbud och reflektera kring och utmana etablerade synsätt. En osäkerhet kring uppdraget, brist på tid, ekonomiska förutsättningar och ibland kunskap kunde försvåra ett integrerat arbetssätt med uppdraget. De statliga kulturmyndigheterna har även i uppdrag att ta emot nyanlända arbetssökande och personer med funktionsnedsättning för praktik 2021–2023. Exempel på arbetssätt Kulturverksamheter ingår inte i Kulturrådets undersökning eftersom det skulle förutsätta ett mer omfattande urval. I utskicket till andra aktörer frågade vi efter exempel på insatser för att bredda det professionella deltagandet i kultursektorn. Ett urval presenteras i det här avsnittet och några beskrivs mer utförligt i rapportens intervjudel. Exempel har också hämtats från Kulturrådets egen bidragsgivning och omvärldsbevakning. Sammanställningen i det här avsnittet gör inte anspråk på att ge en heltäckande bild av arbetssätt, utan ska ses som just exempel. Flera aktörer har etablerat plattformar som syftar till att stärka individers möjligheter att etablera sig och vara verksamma i kultursektorn. Inom musikområdet kan det handla om att erbjuda unga utbildning, stöd, information och möten med branschen. Exempel på aktörer är bland annat Din Musik business, Musiksupporten och You+. Andra initiativ syftar till att underlätta för invandrade konstnärer att vara verksamma. Det är Konsten att delta exempel på, som beskrivs i rapportens intervjudel. Plattformen Migration Memory Encounters är ett annat exempel, som arbetar för att invandrade konstnärer och kulturutövare samt kulturbeställare ska kunna mötas. Kulturrådets uppföljning av projektet, som fått regionalt utvecklingsbidrag från Kulturrådet, visar att det bidragit till att projektdeltagare engagerats av kulturinstitutioner. Frågor som har att göra med breddat professionellt deltagande inom kultursektorn kan också undersökas och utvecklas i samarbete och nätverk. Det europeiska nätverket Trans Europe Halles, som har stöd från Kreativa Europa, arbetar exempelvis med projektet Cultural Transformation Movement, som bland annat syftar till att skapa och sammanföra en ny generation ledare från underrepresenterade grupper. Ett annat exempel är nätverket Dans på röda linjen som stödjer ungdomars dansande genom att dela kunskaper och resurser och koppla ihop organisationerna längs tunnelbanans röda linje. Med utgångspunkt i nätverket startades Dansprogrammet, som riktar sig mot unga och ska vara 74. Kulturanalys (2017b) 25/48