Möjligheter, utmaningar, metoder 1
Möjligheter, utmaningar, metoder Innehåll Sammanf
attning ........................................................................................................................................................................4 1. Inledning ..................................................................................................................................................................................8 1.1 Varför en kunskapsöversikt om breddad rekrytering? .............................................................................8 1.2 Problematiken har varit känd länge ................................................................................................................9 1.3 Rapportens innehåll ............................................................................................................................................9 2. Kunskapsläget om professionellt deltagande ..........................................................................................................11 2.1 År 2014 fanns stora skillnader i professionellt deltagande mellan grupper ..................................11 2.2 Könsskillnader finns mellan konstområden ..............................................................................................12 2.3 Skillnaderna i deltagande märks även på utbildningar .........................................................................13 3. Vägar till professionellt deltagande .............................................................................................................................15 3.1. Utbildningsnätet och aktörer i systemet ...................................................................................................15 4. Hinder för professionellt deltagande .......................................................................................................................... 17 4.1 Antagningsprov till utbildningar kan gynna grupper som i större utsträckning är kulturaktiva från tidig ålder ............................................................................... 17 4.2 Osäker arbetsmarknad och ojämna inkomster kan vara hinder för att attrahera personer med sämre ekonomiska resurser .........................................................18 4.3 Rekryteringsprocesser kan innehålla hinder för breddat deltagande ..............................................19 4.4 Brister i konstnärers arbetsmiljö drabbar vissa grupper mer..............................................................20 5. Insatser för att bredda det professionella deltagandet .........................................................................................21 5.1 Den kommunala musik- och kulturskolan ..................................................................................................21 5.2 Högskole- och yrkesförberedande utbildningar .....................................................................................22 5.3 Högskolor och universitet ..............................................................................................................................24 5.4 Arbets- och uppdragsgivare, fria aktörer och civilsamhällesaktörer .................................................24 5.5 Yrkesförbund och andra intresseorganisationer .....................................................................................26 5.6 Bransch- och arbetsgivarorganisationer ................................................................................................... 27 5.7 Stödgivande myndigheter och andra organisationer ............................................................................ 27 Intervjuer – exempel på olika arbetssätt för breddad rekrytering eller med relaterade frågor.......................29 6. Behov av insatser för att bredda det professionella deltagandet .....................................................................39 6.1 Behov av tidiga insatser .................................................................................................................................39 6.2 Insatser för talangutveckling inom scenkonst och musik ....................................................................40 6.3 Konstnärers arbetsförhållanden behöver stärkas ...................................................................................40 6.4 Aktörer behöver bredda sin kommunikation ............................................................................................40 6.5 Behov av arbetssätt och/eller styrning för inkluderande arbetsplatser ...........................................40 6.6 Det behövs samarbeten mellan aktörer inom utbildning och kultur .................................................41 7. Kulturrådets bedömningar och förslag ......................................................................................................................42 7.1 Behov av mer kunskap ....................................................................................................................................42 7.2 Behov av utvecklat samarbete mellan utbildnings- och kulturaktörer...............................................42 7.3 Behov av fortsatt statligt stöd till kulturskolan ..........................................................................................43 7.4 Behov av ekonomiska förutsättningar för att förbättra konstnärers villkor ......................................44 Referenser ................................................................................................................................................................................45 Bilaga. Aktörer som besvarat Kulturrådets frågor om breddad rekrytering ......................................................... 47 3/48