Möjligheter, utmaningar, metoder 1
Möjligheter, utmaningar, metoder frågorna är högt
prioriterade. De driver bland annat ett påverkansarbete för att regeringen ska ge tydliga uppdrag till kulturinstitutioner att öka mångfalden, arbetar för att högskolan ska få en större bredd av studenter och de följer upp jämlikhetsdata i enkäter som de använder för att motverka diskriminering. De lokalfackliga kan också lyfta frågorna med arbetsgivaren. Scen & Film har under lång tid haft ett arbete för frågor som rör jämställdhet, mångfald och inkludering och har en särskild arbetsgrupp för frågorna. Det handlar om tillgänglig kommunikation, programverksamhet och erfarenhetsutbyten. De har bland annat belyst frågorna på scenkonstbiennalen, och på möten med alla yrkesavdelningar och fackliga avdelningar runt om i Sverige samt i samarbete med Svensk scenkonst utvecklat bemötandekoder för intima scener. Scenkonstallianserna erbjuder villkorade anställningar till frilansande utövare, som innebär att utövarna tar tjänstledigt från sin allians när de får ett uppdrag. För att bli anställd förutsätts mångårig erfarenhet. TeaterAlliansen beskriver det som att de är en spegelbild, med viss fördröjning, av hur långt branschen har kommit. Alla tre allianserna lyfter sin kompetensutveckling. Dansalliansen har också gjort insatser för nyexaminerade dansare, med målet att dansare, med olika bakgrunder, ska få stöd att etablera sig i branschen. Musikalliansen har ett pågående utvecklingsarbete med mångfaldsfrågor. Centrala frågor är musikalisk genrebredd och internationalisering. För att Musikalliansen ska kunna följa den musikaliska mångfalden får de anställda definiera vilken genre de representerar. Det är få utövare inom den så kallade urbana kulturen som nås av Musikalliansens aktiviteter. Musik alliansen betonar vikten av att arbeta aktivt med kommunikation, uppsökande verksamhet och publika evenemang för att nå ut brett. 5.6 Bransch- och arbetsgivarorganisationer Bransch- och arbetsgivarorganisationer företräder de aktörer som de representerar. Exempel är Svensk Scenkonst, Sveriges Museer och Bildkonst Sverige. Inom det fria musikområdet företräds arrangörsledet av MAIS, som är ett samarbetsorgan för tio olika riksförbund, samt Svensk Live, som representerar arrangörer inom populärmusikfältet. Här ger vi exempel på hur tre branschorganisationer ser på sina möjligheter att påverka frågor som rör breddad rekrytering. Av vår kontakt med Svensk Live framgår att de bedriver ett ständigt arbete med frågan. De uppfattar att det finns en uppfattning om att det är ”finkulturen” som är professionell och där ingår inte det autodidaktiska. De påpekar ofta, bland annat för Kulturrådet, att många professionella musiker skapar sin egen musik som låtskrivare; avancerad musik som är viktig i samtiden, men som det saknas ekonomisk stöttning för. Scensverige arbetar för att tillsättandet av arbetsgrupper och kommittéer ska spegla branschen. Det ska även finnas en bredd sett till genre och geografi. Bredd eftersträvas också vid val av deltagare till program verksamhet. Svensk Scenkonst arbetar just nu med ett ledarskapsprogram för att bredda rekryte ringsbasen till högre chefsnivåer, som beskrivs i rapportens intervjudel. Som arbetsgivarorganisation ger de stöd till scenkonstens arbets givare inom bland annat mångfald/ rekrytering och hur diskriminering kan motverkas. 5.7 Stödgivande myndigheter och andra organisationer Breddad rekrytering till kultursektorn är en tvärpolitisk fråga. Det här avsnittet fokuserar på den statliga nivån, men kulturpolitiken bygger som känt på en trepartssamverkan och ett gemensamt ansvarstagande mellan stat, region och kommun. Insatser för att stärka den kulturella infrastrukturen i landets regioner och kommuner är centralt för att konstnärer ska kunna vara verksamma i olika delar av landet. Bland statliga myndigheter och motsvarande som hanterar frågor av betydelse för rekryteringen till 27/48