Möjligheter, utmaningar, metoder 1
Möjligheter, utmaningar, metoder ShareMusic Inter
vju med Sophia Alexandersson, verksamhetschef och konstnärlig ledare Kunskapscentret ShareMusic & Performing Arts utvecklar scenkonsten genom inkludering. Centret arbetar samskapande i korta och längre konstnärliga processer. Det gäller allt från workshoppar och labb till fullskaliga scenkonstproduktioner. Under åren har man upptäckt ett glapp på vägen till ett yrkesliv inom konst och kultur för konstnärer med funktionsnedsättning, ett glapp mellan konstnären och branschen. Sophia Alexandersson är verksamhetschef och konstnärlig ledare på ShareMusic. Hur jobbar ni för att överbrygga glappet? – Vi har bland annat vidgat vårt arbete och gått från frågan ”Vem får stå på scen?” till frågan ”Vem får skapa konsten?”. Breddad rekrytering handlar om att se hur nya uttryck utvecklar konsten. Vad styr de konstnärliga besluten? Måste en orkester se ut på ett visst sätt? Det tas för många normativa beslut och diskussionen om de konstnärliga vinsterna hamnar lätt i skymundan. Ni har ett mentorprogram? – Ja, i programmets första omgång hade vi fokus på upphovsrätt. Vi sökte konstnärer med den inriktningen. I steg 1 rekryterade vi mentorer från kulturlivet. Det var många som ville dela med sig av sin kunskap, både från institutioner och det fria kulturlivet. I steg 2 rekryterade vi konstnärer till de team vi skapade för att adepterna skulle kunna genomföra en konstnärlig idé. Programmet kan ses som en alternativ karriärväg och uppmärksamma branschen på konstnärer som inte går de gängse vägarna via högre utbildning etc. Frågan om professionalisering driver ni också med Moomsteatern och Skånes Dansteater? – Ja, vi är en unik trio i Sverige. Vi representerar olika konstformer och stöttar varandra. Man behöver titta på konkreta verktyg för bland annat rekrytering. Vi har sökt pengar för ett projekt där vi just vill titta på glappet mellan konstnärer med funktionsnedsättning och scenkonstbranschen. Ibland blir begreppet breddad rekrytering lite för brett och diffust och det blir otydligt vilka insatser som krävs. Det behövs fördjupad kunskap inom branschen. Alltifrån praktiska frågor som hur man genomför en turné med en konstnär som har assistans eller hur man lägger upp ett repetitionsschema för den som jobbar halvtid, till hur man tar medvetna konstnärliga beslut. Sophias tips kring professionell rekrytering • Se breddad rekrytering som en möjlighet – inte ett problem! • Tänk i nya banor i rekryteringen. Leta brett och på oväntade ställen. Öppna till exempel upp för muntlig ansökan för dem som föredrar det. • Var långsiktig. Det handlar inte bara om att nå rätt person, utan även om att förbereda organisationen på att verkligen välkomna och inkludera på riktigt, så att de nya perspektiv personen tillför bibehålls. 30/48 Foto: Gianluca La Bruna