Möjligheter, utmaningar, metoder 1
Möjligheter, utmaningar, metoder Förord Det här k
unskapsunderlaget är en del av Kulturrådets arbete med uppdraget att främja allas möjlighet att delta i kulturlivet, som inkluderar att synliggöra hinder för professionellt deltagande i kultursektorn. Uppdraget har en nära koppling till regeringsformens skrivning att det allmänna ska verka för att alla människor ska kunna uppnå delaktighet och jämlikhet i samhället och att vi ska motverka diskriminering. Genom det här kunskapsunderlaget vill vi också bidra till arbetet med UNESCO:s 2005-konvention som ska skydda kulturell mångfald och som syftar till att konstnärer, kulturarbetare och medborgare i hela världen ska ha möjlighet att skapa, producera, sprida och ta del av ett brett kulturutbud. Det finns i dag en snedrekrytering till utbildningar och i förlängningen till yrken i kultursektorn, där personer med utländsk bakgrund och personer med föräldrar med låg utbildningsbakgrund på många håll är underrepresenterade. För oss som är verksamma i kultursektorn är denna snedrekrytering väl känd, men vi behöver veta mer om de bakomliggande orsakerna till de skevheter vi ser. De osäkra villkoren i kultursektorn för konstnärer brukar lyftas som en förklaring till att vissa inte söker sig dit. Covid-19 pandemin synliggjorde ytterligare den ekonomiska sårbarheten för många utövare. Även om konstnärers villkor givetvis behöver stärkas generellt, så tror vi också att det finns andra förklaringar till snedrekryteringen. Det skulle till exempel kunna handla om skillnader i satsningar på kulturskolor runt om i landet, den tid som ägnas åt estetiska ämnen i grundskolan, och hur förutsättningarna för breddad rekrytering ser ut vid konstnärliga utbildningar och hos arbetsgivare. För att kunna göra riktade insatser som skapar förutsättningar för förändring behöver vi få en helhetsbild – en systembild – av dels de aktörer som spelar en viktig roll för rekryteringen till kultursektorn, dels hur dessa aktörers rekrytering och förutsättningar för rekrytering ser ut. Vi behöver också möjliggöra kunskapsutbyte mellan aktörerna: hur kan eventuella skevheter i rekryteringen förstås? Vad gör aktörerna och vilka behov ser de för att motverka snedrekryteringen till kultursektorn? Med det här kunskapsunderlaget vill vi bidra till ett sådant kunskapsutbyte som vi bedömer är en viktig del av arbetet med vårt uppdrag att verka för kulturens utveckling och tillgänglighet. Om vissa röster stängs ute från kultursektorn på andra grunder än konstnärlig kvalitet hämmas förutsättningarna både för konstnärlig utveckling och, naturligtvis, allas möjlighet att delta i kulturlivet. Kajsa Ravin Generaldirektör Kulturrådet 2/48