Möjligheter, utmaningar, metoder 1
Möjligheter, utmaningar, metoder 6. Behov av insa
tser för att bredda det professionella deltagandet Aktörerna som ingår i undersökningen fick även svara på om de ser behov av andra insatser, utöver dem som de själva gör, för att bredda rekryteringen till kultursektorn. Behoven som presenteras i det här kapitlet speglar aktörernas olika uppdrag, ansvar och målgrupper. 6.1 Behov av tidiga insatser Flera aktörer påtalar att tidiga insatser för att bredda rekryteringen är viktigt för att kunna åstadkomma förändring, inte minst i skola och kulturskola. Den konstnärliga högskolan Konstfack påtalar vikten av att arbetet börjar längre ner i åldrarna, bland annat genom att väcka lusten för kultur och värna de estetiska ämnenas plats i grundskolan, liksom att intensifiera arbetet med breddad rekrytering på folkhögskolorna. Konstnärsnämnden beskriver det som avgörande med satsningar på estetiska ämnen och program i skolan samt på de senare utbildningsleden. De hänvisar till sitt remissvar på Jämlikhetskommissio nens betänkande76 där de framför att humaniora och kulturorienterade ämnen behöver stärkas i grundskolan, snarare än att kulturpolitiska medel ska kompensera för brister i utbildningspolitiken. I sitt valprogram för 2022 föreslår samarbetsorganet KLYS flera åtgärder för att främja mångfald och inkludering i kulturen, bland annat att maxtaxa för kulturskolan införs, och att estetiska ämnen blir obligatoriska i gymnasieskolan. Även Myndigheten för yrkeshögskolan kommenterar att estetiska ämnen inte längre är obligatoriska, något som enligt utbildningsanordnare de varit i kontakt med kan ha påverkat den breddade rekryteringen negativt. Bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Scenkonst efterlyser bland annat en sammanhållen utbildningskedja, där alla får samma möjligheter att förbereda sig till en konstnärlig utbildning samt informationsinsatser om yrken och obligatoriska konserter och föreställningar i vissa årskurser. Även Riksteatern ser att det skulle vara bra att öka kunskapen om branschen bland lägre åldrar, till exempel genom studie- och yrkesvägledare.77 Stockholms musikpedagogiska institut vill se fler satsningar för att främja ett pedagogiskt arbete på kulturskola och folkhögskola, med mer elevdriven didaktik. Myndigheten för yrkeshögskolan påpekar att avgifter till eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar är ett hinder för att utbildningarna ska kunna vara öppna för alla. Det statsbidrag som myndigheten har att fördela till utbildningarna täcker inte finansieringen för utbildningarna. Fackförbundet DIK ser bland annat behov av att resursfördelningen mellan högre utbildningar blir jämnare. Humanistiska ämnen tillhör gruppen ämnen som får lägst anslag från staten. Det leder bland annat till mindre lärarledd tid, vilket i sin tur kan drabba studenter från studieovana hem. Riksteatern framhåller vikten av att de konstnärliga och tekniska utbildningarna arbetar för att bredda rekryteringen. 76. SOU 2020:46 77. Detta behov har även Kulturrådet lyft i en promemoria om utbildningsnätet från 2021, som togs fram inom ett nationellt nätverk för utbildningsfrågor (Kulturrådet 2021a). 39/48