Möjligheter, utmaningar, metoder 1
Möjligheter, utmaningar, metoder eller mentorspro
gram.78 De anser även att regeringen bör ställa krav på utbildningsanordnare att ha tydliga planer med mätbara mål för arbetet med breddad rekrytering och jämställdhet. Branchorganisationen Scensverige ser att ökad styrning och krav på uppföljning för organisationer med offentligt stöd kan vara ett sätt att skapa förändring på lång sikt. Även fackförbundet Scen & Film ser det som viktigt med löpande uppföljningar av arbetsgivares arbete enligt diskrimineringslagen och att de kan få stöd att arbeta med frågorna om det finns behov. Fackförbundet Scen & Film tror att det behövs ett förtydligande av varför kulturproduktionen behöver var inkluderande och vad ett förändringsarbete kan innebära. De menar att om en organisation eller ett projekts uppdrag ska vara inkluderande är det i de flesta fall nödvändigt med ett förändringsarbete gällande exempelvis rekrytering. Scen & Film menar att det behövs mer kunskap och utbildning om frågorna hos bland annat arbetsgivare, beställare och utövare, samt stöd, tips och inspiration till verksamheter som vill främja mångfald och inkludering. Musikalliansen är inne på ett liknande spår och påtalar vikten av att verksamheter analyserar syftet med arbetet för breddat professionellt deltagande. Dansalliansen lyfter scenkonstbranschens arbete med bemötandekoder, som de hoppas kommer att leda till att fler upplever arbetsplatserna som inkluderande och vill stanna och arbeta i branschen. Samarbetsorganet KLYS framhåller vikten av att stötta initiativ och projekt som syftar till att främja utbyte och kontakter mellan i Sverige etablerade kulturskapare och utlandsfödda kulturskapare. 6.6 Det behövs samarbeten mellan aktörer inom utbildning och kultur Samarbetsorganet KLYS lyfter också behovet av att främja samarbete mellan skolväsendet och kulturaktörer, för att undvika hinder som finns mellan skolan och kultursektorn, och förespråkar att ett uppdrag ges till Skolverket i samråd med bland annat Kulturrådet och Konstnärsnämnden. 78. DIK hänvisar i sitt svar till sin rapport Invandrare akademikers kompetens slösas bort från 2021. 41/48