Möjligheter, utmaningar, metoder 1
Möjligheter, utmaningar, metoder nät i stället fö
r till exempel utbildningskedja, för att signalera att det inte finns en väg. Vägarna kan också gå utanför utbildningsnätet, för till exempel den autodidakta eller invandrade konstnären med utbildning i ett annat land. Hinder för breddat professionellt deltagande kvarstår att hantera Det har länge diskuterats om antagningsprov till konstnärliga högskoleutbildningar och eftergymnasiala utbildningar kan gynna välrepresenterade grupper. Ojämna inkomster och en osäker arbetsmarknad är ett annat hinder. Att många konstnärer har låga inkomster i kombination med lång utbildning och etableringstid medför även risk för låga pensioner och låg sjukpenninggrundad inkomst (SGI). Covid-19-pandemin satte ytterligare ljus på denna otrygghet. Statliga kulturinstitutioner har tidigare påpekat att få personer med utländsk bakgrund med efterfrågad kompetens är ett hinder för att bredda deltagandet. Det kan delvis ses som en följd av snedrekrytering till utbildningar, men även andra förklaringar har framkommit, till exempel arbetsgivares bedömning av kompetens, nätverksrekrytering samt bristande ekonomiska resurser och låg personalomsättning i kombination med minskningar i antalet anställda. Vidare kan det finnas brister i konstnärers arbetsmiljö, såsom diskriminering, trakasserier och hot som skulle kunna påverka de som ska välja yrkesbana eller som står inför val om de ska fortsätta att vara verksamma. Om detta behöver vi mer kunskap. Aktörer i systemet arbetar på olika sätt för att bredda rekryteringen Aktörer inom utbildnings- och kultursektorn har olika roller i frågan om breddad rekrytering, genom sina uppdrag, ansvar och målgrupper. För att bredda det professionella deltagandet är utbildningsledet centralt. På vilka sätt och i vilken utsträckning utbildningsanordnare arbetar för att främja breddad rekrytering varierar. En studie från Folkbildningsrådet visar att bland de folkhögskolor med estetisk inriktning som ingår i studien, är det inte så vanligt med strategiska arbetssätt för ökad mångfald, men det finns exempel. Myndigheten för yrkeshögskolans granskning av konst- och kulturutbildningar, konstaterar att många insatser görs, men att arbetet kan systematiseras mer för att ge bättre möjlighet till analys. Högskolor och universitet ska enligt lag aktivt främja och bredda rekryteringen till högskolan. Kulturrådet fördelar utvecklingsbidrag till kulturskolor, som bland annat används för att nå målgrupper som i lägre grad tar del av utbudet. Många kulturinstitutioner har länge haft uppdrag som har att göra med breddat professionellt deltagande, men styrningen har delvis minskat över tid. Rapporten ger exempel på arbetssätt som kan främja deltagandet. Till exempel plattformar som stödjer ungas och invandrade konstnärers etablering samt verksamhet som undersöker vissa perspektiv, uttryck och erfarenheter eller som arbetar aktivt med frågorna i den egna organisationen. Även andra aktörer kan spela en roll för rekryteringen till kultursektorn, exempelvis yrkesförbund, intresse- och branschorganisationer som till exempel driver frågor och utbildar, samt myndigheter och andra aktörer som ger olika former av stöd. 5/48