Styra alltjämt 1
Styra alltjämt Dokumenten kan grovt sorteras i ne
danstående tre kategorier. En mer detaljerad återgivning av de inlämnade uppgifterna ges i rapportens bilaga 1. • Regionövergripande styrdokument för samtliga politikområden Merparten regioner har bifogat eller hänvisat till jämställdhetsplaner/-policys och likabehandlingsplaner eller motsvarande. Knappt hälften refererar till de regionala utvecklingsstrategierna och ett fåtal till regionplanerna. Några nämner programmet Jämställd regional tillväxt, CEMR-deklarationen och de av länsstyrelserna framtagna jämställdhetsstrategierna. (Dessa beskrivs närmare i kapitel 2.) • Styrdokument för hela eller delar av kulturområdet Mer än hälften av regionerna har bifogat eller hänvisat till den regionala kulturplanen. Bland dokumenten återfinns även andra dokument av strategisk karaktär, exempelvis verksamhetsplan och regional biblioteksplan. Det ges även exempel på specifika projekt, uppföljningar och utbildningsinsatser, konferenser och liknande som berör jämställdhetsfrågor i kulturområdet. • Styrdokument som reglerar relationen till en specifik verksamhet Merparten regioner har bifogat dokument som reglerar relationen mellan regionen och enskilda verksamheter. Det rör sig ofta om uppdragsbeskrivningar eller överenskommelser men det ges också exempel på andra styrdokument, till exempel avtal, ägardirektiv, stadgar och bolagsordning. Några har hänvisat till exempelvis villkor eller riktlinjer för bidragsgivning eller ansökningsblanketter som omfattar verksamheter inom modellen. Analys och avgränsningar Kartläggningen exemplifierar olika sätt att arbeta med jämställdhet i styrning och ska inte ses som en fullständig återgivning, vare sig av regionernas arbetssätt eller av deras svar på uppgiftsinsamlingen. Vi har främst fokuserat på dokument som avser kulturområdet och i begränsad utsträckning på dokument som omfattar samtliga politikområden (exempelvis utvecklingsstrategier, jämställdhetsplaner/-policys, likabehandlingsplaner eller liknande). Särskild uppmärksamhet har vi ägnat de regionala kulturplanerna samt uppdrag, villkor och motsvarande som reglerar relationen mellan regionen och enskilda verksamheter. Som nämnts har inte alla regioner bifogat eller hänvisat till kulturplanerna. Då dessa dokument är av central betydelse för såväl kultursamverkansmodellen som regionernas kulturpolitik generellt sett har vi valt att ägna stort utrymme åt kulturplanerna i rapporten. Vi har även tittat på de kulturplaner som inte omnämnts i uppgiftsinsamlingen. I de fall regionerna har beslutat om en ny kulturplan sedan insamlingen har vi tittat på den senast beslutade. (I rapportens bilaga 1 förekommer dock referenser även till äldre kulturplaner.) Bland regionernas svar ges även exempel på bland annat genomförda utbildningar, konferenser och organisatorisk utveckling inom den regionala förvaltningen. Insatser likt dessa har vi inte mer än undantagsvis inkluderat i kartläggningen. I kartläggningen har vi uppmärksammat skrivningar där jämställdhet eller närbesläktade begrepp såsom genus och normkritik uttryckligen nämns samt bredare formuleringar där det framgår att regionerna avser jämställdhetsaspekter. Det är vanligt att horisontella dimensioner slås samman i bredare formuleringar, vilka ofta liknar det nationella kulturpolitiska målet att alla ska ha möjlighet att delta i kulturlivet. Det är fullt möjligt att regionerna i dessa bredare skrivningar avser jämställdhet, men när det inte har preciserats hur exempelvis ”alla” ska tolkas har dessa skrivningar inte inkluderats. Som beskrivs i rapporten finns regionala variationer sett till omfattningen av kulturverksamheten och hur den är organiserad. Vad som fungerar för en region behöver inte göra det för en annan och i rapporten har vi valt att återge regionala arbetssätt snarare än att värdera dem. frågor i 10/71