Styra alltjämt 1
Styra alltjämt arbetet kan ha andra förutsättning
ar för de verksamheter som har annan organisationsform och ägarskap. Region Uppsala uppger exempelvis att det via kultur- och bildningsförvaltningens ledningsgrupp finns en stark styrningsmöjlighet avseende till exempel arbetsmiljö och jämställdhet gällande de interna verksamheterna. I ledningsgruppen ingår chefer för de interna kulturverksamheterna, det vill säga regional biblioteksverksamhet och konsulentverksamheterna. När verksamhet inte bedrivs i egen förvaltning är det vanligt med bolag där antingen regionen eller en kommun är huvudman alternativt att huvudmannaskapet är delat. För de bolag där regionen är huvudman uppger ett flertal regioner att förutsättningarna som regel är goda att styra genom uppdrag och uppföljning. Kommunala bolag styrs huvudsakligen av kommunerna men ofta i samarbete med regionen, och regionen kan också styra genom att utfärda villkor för regionala bidrag eller upprätta andra former av överenskommelser tillsammans med verksamheterna och eventuellt andra huvudmän. Övriga driftsformer är ekonomiska och ideella föreningar samt stiftelser, inte sällan med blandformer när det gäller huvudmannaskap. Här beskrivs möjligheterna men också intresset att styra ibland som mindre. Det behöver dock inte innebära att verksamheterna i mindre utsträckning arbetar med jämställdhetsfrågor. Region Östergötland beskriver att om en verksamhet inte ingår i egen förvaltning eller likvärdig struktur, kan frågan om hur man arbetar kring jämställdhet lyftas i dialoger, tas med i frågeställningar vid rapportering av verksamhet samt att regionen kan bjuda in till kunskapsbildning. Regionen lyfter samtidigt att det inte finns någon garanti för att externa verksamheter deltar i kunskapsbildande tillfällen. Om verksamheten däremot är inom egen förvaltning är de med i det arbete som sker i den regionala organisationen fullt ut. Region Värmland uppger att regionen inte använder begreppet styrning när den beskriver sin relation till de verksamheter som tilldelas statsbidrag genom kultursamverkansmodellen. Undantaget är regionens verksamhet som bedrivs inom förvaltningen och som ska förhålla sig till samma styrmekanismer och styrdokument som regionen i stort. Övriga verksamheter är självständiga stiftelser eller föreningar. Avslutningsvis kan nämnas att för samtliga verksamheter och driftsformer, oavsett ägarförhållanden och övriga styrformer, gäller att de som regel har att förhålla sig till de regionala kulturplanerna, där uppdrag, mål och liknande kring jämställdhet anges i olika utsträckning för enskilda verksamheter eller samlat. Nedanstående avsnitt beskriver hur jämställdhet lyfts i dessa dokument. Jämställdhet i de regionala kulturplanerna Den regionala kulturplanen är regionens strategiska dokument och planen beskriver inriktningen på den regionala kulturverksamheten. Dokumenten är fleråriga och arbetas fram av regionen i dialog med kommuner, civilsamhälle och kulturskapare.26 Samtliga regioner skriver, i olika utsträckning, om jämställdhet i sina kulturplaner. I vissa kulturplaner är jämställdhetsperspektiv mer framträdande och lyfts oftare fram som ett ”eget perspektiv” som ska beaktas i relation till regionens kulturpolitik (generellt eller i vissa kulturområden). I andra planer lyfts jämställdhet framförallt som en del av målbeskrivningar om allas möjlighet att delta i kulturlivet. Det finns också vissa skillnader när det gäller i vilken utsträckning frågorna sammanlänkas med andra politikområden, såsom 26 Som tidigare nämnts har vi tittat på samtliga regioners aktuella kulturplaner, oavsett om de hänvisats till i redovisningen eller inte. Ett antal regioner har sedan uppgiftslämningen initierades beslutat om nya kulturplaner. 16/71