Styra alltjämt 1
Styra alltjämt utmaningsfokuserad karaktär. Exemp
elvis i form av konstaterande av att det finns utmaningar vad det gäller representation, makt eller inflytande för utövare eller deltagare inom området. Dessa återfinns främst inom film- och musikområdet. Jämställdhet i uppdrag och villkor Skrivningar som rymmer jämställdhetsperspektiv förekommer i ganska stor utsträckning i uppdrag, villkor och motsvarande som reglerar regionernas relation till verksamheterna. Vanligen är de mer eller mindre likalydande för merparten eller samtliga verksamheter, medan det av underlaget att döma är mindre vanligt med verksamhetsspecifika jämställdhetsuppdrag. Vanligt är också att jämställdhet lyfts med andra horisontella perspektiv och/eller diskrimineringsgrunder. Det rör sig ofta om skrivningar där jämställdhet är något som ska beaktas eller främjas. Ibland är deltagandeperspektivet särskilt uttalat, det vill säga att allas möjlighet att delta i kulturlivet ska främjas. Det ges också exempel på styrning som på ett mer uttalat sätt lyfter jämställdhet. Det kan till exempel handla om att det i ansökan om verksamhetsbidrag ska framgå hur organisationen bidrar till jämställdhet mellan könen. Flera av de verksamhetsspecifika uppdragen lyfter jämställdhet på ett explicit sätt. Ett sådant uppdrag kan exempelvis vara att verksamheten ska bedriva insatser för att integrera jämställdhet och tillgänglighet i verksamheten. Omkring tre fjärdedelar av regionerna redogör för genomförda insatser som ska förebygga och motverka trakasserier, vilket ofta förefaller vara en följd av metoo-uppropet 2017. Av dessa uppger några att de har infört förtydligade krav, riktlinjer eller motsvarande inom bidragsgivningen. Det ges även exempel på särskilda insatser, exempelvis att regionen efterfrågat redogörelser för hur verksamheten arbetar med frågorna eller att regionen på olika sätt lyft frågorna i dialog med verksamheterna, samt exempel på insatser som genomförts inom den egna förvaltningen. Regionerna har olika rutiner för hur de följer upp kulturverksamheterna och det gäller även jämställdhet. Omkring hälften uppger att jämställdhet lyfts i dialogerna med verksamheterna. Några uppger att de samlar in uppgifter om kön från verksamheterna (utöver det som efterfrågas av Kulturrådet), till exempel om deltagare, publik, personal och utställare. Några påtalar även att de följer frågorna inom ramen för uppföljning av till exempel överenskommelser, kulturplan och verksamhetsberättelser. Enstaka regioner redogör för mer fördjupade uppföljningsrutiner som innefattar jämställdhet. Kulturrådets reflektioner kring kartläggningen Regional styrning av jämställdhet inom kulturlivet är ett komplext område. Som vår genomgång av kulturplanerna visar kan jämställdhetsarbetet vara sammanlänkat med flera syften och mål, alltifrån kulturpolitiska till näringslivspolitiska. Därutöver kan styrningsmöjligheter se olika ut beroende på ägarförhållanden och organisationsformer. Men även om området för kartläggningen är komplext går det också att konstatera att frågeställningen är tydligt utifrån ett kulturpolitiskt perspektiv: Hur kan offentliga aktörer arbeta för att alla oavsett kön ska ha möjlighet att ta del av och utöva konst och kultur? I rapporten ges exempel på olika arbetssätt för att med styrning främja ett mer jämställt kulturliv. Det leder till frågan om vad styrningen bidragit till för utvecklingen inom området. Resultatuppföljning har inte varit fokus för den här undersökningen. Vårt generella intryck är dock att vissa regioner förefaller ha en särskilt tydlig systematik för hur jämställdhetsfrågor lyfts i kulturplaner, uppdrag och uppföljning, vilket ges exempel på nedan. Med det sagt vill vi också vara tydliga med att det inte ligger i Kulturrådets roll att förespråka ett eller annat arbetssätt, exemplen ska ses som just exempel. Förhoppningsvis kan kartläggningen utgöra underlag för framtida undersökningar som jämför arbetssätt och resultat inom jämställdhetsområdet i relation till regionala förutsättningar och behov. 6/71