Styra alltjämt 1
Styra alltjämt 2. Några utgångspunkter för jämstä
lldhetsarbete inom regional kultur I det här kapitlet beskrivs några politiska och lagstiftade utgångspunkter som har eller kan ha betydelse för jämställdhetsarbete inom kulturområdet på regional nivå. Kapitlet utgår inte från regionernas inlämnade uppgifter utan ska ses som en introduktion till nästföljande kapitel som presenterar resultatet av kartläggningen. Lagstiftning, nationell politik och främjande åtgärder Som beskrivs närmare i rapportens tredje kapitel finns variationer i hur den regionala kulturverksamheten är organiserad. Enligt principen om det kommunala självstyret har regionerna rätt att fatta självständiga beslut (utifrån lokala behov och prioriteringar), samtidigt som de är skyldiga att följa de ramar som riksdag och regering har beslutat om. Det är kommunallagen som styr regionernas (och kommunernas) verksamhet.11 Diskrimineringslag Diskrimineringslagen syftar till att motverka diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter. Lagen omfattar sju diskrimineringsgrunder: kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.12 År 2017 ändrades diskrimineringslagens bestämmelser om aktiva åtgärder till att omfatta samtliga diskrimineringsgrunder, vilket bland annat innebär att arbetsgivaren bör vidta aktiva åtgärder för att förebygga diskriminering på strukturell nivå. Bland annat ska arbetsgivaren främja en jämn könsfördelning och ta fram riktlinjer för att förhindra trakasserier, sexuella trakasserier och repressalier.13 Nationella kulturpolitiska mål De nationella kulturpolitiska målen styr den statliga kulturpolitiken, men de ska också kunna vägleda kulturpolitiken i kommuner och regioner. Målen lyfter inte jämställdhet specifikt men anger att kulturen ska vara en dynamisk, utmanande och obunden kraft med yttrandefriheten som grund, att alla ska ha möjlighet att delta i kulturlivet samt att kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla samhällets utveckling. Det är regionernas fleråriga kulturplaner som ligger till grund för Kulturrådets årliga fördelning av statsbidrag till regionerna inom kultursamverkansmodellen. Kulturplanerna utformas efter regionala behov, men det ska bland annat framgå hur regionens prioriteringar förhåller sig till de nationella kulturpolitiska målen.14 Kulturrådet följer också hur regionerna arbetar med andra horisontella perspektiv i relation till de kulturpolitiska målen i årliga dialoger och i uppföljningen av de regionala kulturverksamheterna. Principen om armlängds avstånd Principen om armlängds avstånd är central inom kulturpolitiken. Principen och dess ursprung finns beskriven i till exempel boken Kulturpolitik – styrning på avstånd15 och 11 Därutöver styrs regionerna av några speciallagar, till exempel hälso- och sjukvårdslagen, läs mer här: https://skl.se/demokratiledningstyrning/politiskstyrningfortroendevalda/kommunaltsjalvstyresastyrskommunenoc hregionen/sastyrsregionerna.1790.html (Hämtad 2019-09-13) 12 Diskrimineringslag (2008:567) 1 kap. 1 §. 13 Diskrimineringslag (2008:567) 3 kap. 1–2 §§. 14 Förordning (2010:2012) om fördelning av vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet. 15 Jacobsson, Bengt. Kulturpolitik: styrning på avstånd, 2014. 12/71