Styra alltjämt 1
Styra alltjämt läggning, könsöverskridande identi
tet eller uttryck, funktionsnedsättning, bostadsort eller ålder. Samtidigt ska ingen reduceras till att bara bli sitt kön eller sin etnicitet, ålder eller sociala tillhörighet”. Några av de generella skrivningarna, där jämställdhet lyfts som ett av flera perspektiv, har ett uttalat deltagandeperspektiv, på så vis att verksamheten ska främja allas möjlighet att delta i kulturlivet. Av underlaget att döma är det drygt en fjärdedel av regionerna som har sådana skrivningar i sina uppdragsdokument, villkor eller motsvarande. Som nämnts i avsnittet om kulturplanerna ges detta perspektiv delvis olika innebörder, genom att kulturpolitiska aspekter och/eller diskrimineringsgrunder skrivs fram tillsammans med exempelvis geografi, socioekonomi eller hållbarhet. Ett exempel på det ges i ovan nämnda överenskommelser i Region Halland. Ett annat återfinns i Region Gotlands avtal med de regionala kulturinstitutionerna: ”Institutionen ska verka för att ge alla invånare på Gotland – oberoende av ålder, kön, ekonomiska, geografiska, funktionsrelaterade eller sociala hinder – möjlighet att delta i, och ta del av, det regionala kulturlivet. Barns och ungas rätt till kultur ska särskilt uppmärksammas.” I avtalet framgår också att ett mångfaldsperspektiv ska beaktas vid rekryteringsprocesser: Vid tillfällig anställning av fria professionella kulturskapare ska institutionen beakta mångfaldsperspektiv kopplat till aspekterna genus, könsidentitet och könsuttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, ålder och klass. (Ur Beslut Gotlands Musikstiftelse 2018) Krav på redovisning av verksamhet kan också vara en form av styrning, vilket vi återkommer till under avsnittet Jämställdhet i uppföljning av kulturverksamheter. I sammanhanget kan dock nämnas att både Region Skåne och Västra Götalandsregionen ställer krav på redovisning utifrån ett uttalat delaktighetsperspektiv. Enligt Region Skånes villkor för bidrag ska verksamheterna sammanfatta kort och kommentera insatser gällande allas lika möjligheter att ta del av verksamheten och allas lika möjligheter att vara verksamma i organisationen oavsett kön/könsidentitet/könsuttryck, funktionsnedsättning, etnisk och kulturell bakgrund, socioekonomisk bakgrund och geografisk hemvist. På liknande vis ska verksamheterna i Västra Götaland redovisa insatser för att nå och angå fler invånare. I uppdragen är jämställdhet integrerat som mål och indikatorer. Verksamheten ska redovisa insatser för att nå och angå fler invånare utifrån regionens riktlinjer för vidgat deltagande: Rätten att delta i kulturlivet: a) Motverka diskriminering (maktperspektiv) b) Jämställdhetsintegrering (intersektionellt perspektiv) c) Jämlikhet (interkulturellt perspektiv) d) Arbetet med nationella minoriteter (historiskt perspektiv) e) Arbetet med barn och unga (skapandeperspektiv) f) Arbetet med civilsamhället (demokratiperspektiv). (Ur Uppdragsbaserat verksamhetsstöd till GöteborgsOperan AB 2018–2020) Styrning som särskilt lyfter jämställdhet Som beskrivits ovan är det vanligt att jämställdhet omnämns i bredare skrivningar tillsammans med andra perspektiv. Det förekommer också exempel på styrning som på ett mer uttalat sätt lyfter jämställdhet. Ett redan nämnt exempel är att verksamheterna i Västra Götalandsregionen ska redovisa arbetet med jämställdhetsintegrering. Ett annat återfinns i Region Västernorrlands allmänna riktlinjer för bidragsgivning som kommunicerar att ett villkor för bidragsgivning är att verksamheten ska respektera demokratins idéer, inklusive principerna om jämställdhet och förbud mot diskriminering. Region Värmland arbetar utifrån de villkor för bidrag som antagits av regionstyrelsen, kompletterat med skriftliga överenskommelser med de externa verksamheterna. Ett generellt villkor är att det i ansökan om statsbidrag framgår hur organisationen bidrar till jämställdhet mellan könen. På liknande vis innehåller Region Norrbottens ansökningsformulär frågor om jämställdhet, jämlikhet och tillgänglighet. I uppdragen till 23/71