Styra alltjämt 1
Styra alltjämt förvaltningen. Det framgår också a
tt regionens likabehandlingspolicy eller motsvarande kan vara en inspirationskälla för kulturaktörer utanför förvaltningen. De flesta regioner uppger att de använder särskilda uppdragsdokument som reglerar relationen mellan regionen och ett urval av eller samtliga verksamheter – så kallade överenskommelser, uppdragsbeskrivningar eller motsvarande. De kan vara ettåriga, fleråriga eller gälla tillsvidare och revideras vid ny kulturplan. Dokumenten som vi har tagit del av har lite olika upplägg men vanligt är att de, utöver verksamhetsspecifika uppdrag, innehåller beskrivningar av uppdragens utgångspunkter, exempelvis regional kulturplan, kulturpolitiska mål, regional utvecklingsstrategi eller särskilda prioriteringar. Några regioner har också hänvisat till skrivningar i till exempel villkor för bidragsgivning och frågor i ansökningsformulär som omfattar verksamheter i kultursamverkansmodellen. Det ges också exempel på andra styrdokument, till exempel ägardirektiv, stadgar och bolagsordning. Några regioner betonar särskilt att kulturplanerna är ett viktigt styrdokument i relation till kulturverksamheterna. Generella skrivningar om jämställdhet Skrivningar som rymmer jämställdhetsperspektiv förekommer i ganska stor utsträckning i uppdrag, villkor och motsvarande som reglerar regionernas relation till verksamheterna. Vanligen är de av generell karaktär, det vill säga mer eller mindre likalydande för merparten eller samtliga verksamheter. Det ska tilläggas att det inte alltid framgår av underlaget om även verksamhet inom förvaltningen omfattas av de generella skrivningarna. Det verkar var mindre vanligt med verksamhetsspecifika jämställdhetsuppdrag. En dryg fjärdedel av regionerna ger exempel på det (se avsnittet Verksamhetsspecifika uppdrag). Som framgår i avsnittet om kulturplanerna förekommer det även ibland att kulturplanerna innehåller verksamhetsspecifika uppdrag/mål/liknande kring jämställdhet. En region uppger att de inte har någon skrivning om jämställdhet i sina överenskommelser eftersom verksamheterna i stället beskriver i kulturplanen hur de avser att arbeta med frågorna. Jämställdhet lyfts med andra perspektiv I överenstämmelse med kulturplanerna lyfts jämställdhet ofta i bredare skrivningar tillsammans med andra horisontella perspektiv och ibland med andra diskrimineringsgrunder. Det rör sig många gånger om skrivningar där jämställdhet är något verksamheterna ska ”beakta”, ”förhålla sig till” eller ”främja” i verksamheten. I vissa fall lyfts jämställdhet med uttalad hänvisning till exempelvis regional kulturplan, utvecklingsstrategi eller regionalt prioriterade aspekter. Av Region Kalmar läns överenskommelser framgår exempelvis att den regionala kulturverksamheten, i enlighet med kulturplanen, ska bygga på en demokratisk grund med särskild inriktning mot: barn och unga, kultur till alla i hela länet, tillgänglighet, jämställdhet, integration och mångfald, internationell och interkulturell samverkan och utveckling, hållbar utveckling och kvalitet. I Region Jönköpings läns uppdragsbeskrivningar 2018–2020 lyfts jämställdhet med andra regionalt prioriterade perspektiv. Under rubriken Regional utvecklingsstrategi >>2025 skrivs att i arbetet med utvecklingen av Jönköpings län finns sex horisontella perspektiv som länets aktörer ska förhålla sig till oavsett vilket utvecklingsområde de är verksamma inom: 1) hållbarhet – människan, miljön, ekonomin, 2) jämlikhet, 3) jämställdhet 4) mångfald, 5) attraktivitet, 6) internationellt perspektiv. Uppdragsbeskrivningen beskrivs bland annat grundas i den regionala kulturplanen, nationella kulturpolitiska mål samt regional utvecklingsstrategi. I Region Hallands överenskommelser hänvisas till den regionala kulturpolitikens bas- och spetsuppdrag som verksamheten åtar sig att bidra till och som bland annat framhåller att ”alla människor ska ha lika rättigheter och möjligheter till kulturupplevelser och till att skapa kultur – oavsett kön, etnisk och religiös tillhörighet, socioekonomiska villkor, sexuell 22/71