Styra alltjämt 1
Styra alltjämt 1. Inledning Bakgrund Kultursamver
kansmodellen infördes 2011 och den innebär att Statens kulturråd årligen fördelar medel till Sveriges regioner som i sin tur fördelar medlen vidare till regionala kulturverksamheter inom nedanstående konst- och kulturområden. 1. professionell teater-, dans- och musikverksamhet, 2. museiverksamhet och museernas kulturmiljöarbete, 3. biblioteksverksamhet och läs- och litteraturfrämjande verksamhet, 4. professionell bild- och formverksamhet, 5. regional enskild arkivverksamhet, 6. filmkulturell verksamhet, 7. främjande av hemslöjd.5 År 2018 fördelades drygt 1,2 miljarder kronor till regionerna inom ramen för kultursamverkansmodellen. Det är regionernas fleråriga kulturplaner som ligger till grund för Kulturrådets årliga fördelningar av statsbidrag till regionerna. Kulturplanen är regionens strategiska dokument som beskriver inriktningen på den regionala kulturverksamheten och den arbetas fram i dialog med kommuner, civilsamhälle och kulturskapare.6 Kulturrådet gör årliga kvantitativa och kvalitativa uppföljningar av samverkansmodellen. Uppföljningen i sin helhet fyller flera syften: demokratisk insyn och legitimitetsskapande, kunskapsinhämtning samt underlag för prioriteringar och omprövningar. Undersökningen som presenteras i den här rapporten är en del av vår löpande kunskapsutveckling om regional kulturverksamhet. Undersökningen har karaktären av en kartläggning och har genomförts genom så kallad separat uppgiftsinsamling, i enlighet med Kulturrådets riktlinjer för uppföljning.7 Till skillnad från vår löpande uppföljning av modellen möjliggör den fördjupad analys av enskilda frågor eller konst- och kulturområden. I denna första separata uppgiftsinsamling avseende kultursamverkansmodellen har vi valt att fokusera på regionernas arbete med jämställdhet. Av de nationella kulturpolitiska målen framgår att kulturen ska vara en dynamisk, utmanande och obunden kraft med yttrandefriheten som grund, att alla ska ha möjlighet att delta i kulturlivet samt att kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla samhällets utveckling. Kulturrådet har i uppdrag från regeringen att verka för att integrera ett jämställdhets-, mångfalds- samt barn- och ungdomsperspektiv i vår verksamhet, samt främja ett internationellt och interkulturellt utbyte och samarbete.8 Vår hållning är att ett kulturliv präglat av jämställdhet, mångfald och interkulturell utveckling bidrar till ökad kvalitet och tillgänglighet. Det är samtidigt viktigt att påminna om att politiken inte ska styra det konstnärliga innehållet, enligt principen om armlängds avstånd. En lika viktig utgångspunkt för Kulturrådets verksamhet är med andra ord att främja konstens och kulturens frihet. Kulturrådet har under lång tid haft i uppdrag att arbeta med jämställdhetsfrågor. Uppdraget att integrera ett jämställdhetsperspektiv i verksamheten har exempelvis funnits i myndighetens regleringsbrev sedan 2006 och i instruktionen sedan 2007. Kulturrådet har även haft flera tidsbegränsade uppdrag att arbeta med jämställdhet. Inom musikområdet har jämställdhetsfrågorna ägnats särskilt utrymme de senaste åren, bland annat med 5 Indelningen i konst- och kulturområden reviderades i förordningen 2012:2012 under 2017 (SFS 2017:1264). 6 Förordning (2010:2012) om fördelning av vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet. 7 Kulturrådets riktlinjer för uppföljning av vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet, Kulturrådet S 2019:30. 8 Förordning (2012:515) med instruktion för Statens kulturråd. 8/71