Styra alltjämt 1
Styra alltjämt anledning av regeringsuppdraget Jä
mställd orkesterrepertoar. Under 2015–2018 hade Kulturrådet, liksom ett sextiotal andra myndigheter, i uppdrag att jämställdhetsintegrera vår egen verksamhet inom ramen för regeringens program Jämställdhetsintegrering i myndigheter (JiM). Kulturrådet har prioriterat att arbeta för att uppnå de två första delmålen för jämställdhetspolitiken: en jämn fördelning av makt och inflytande samt ekonomisk jämställdhet.9 Under 2018 hade Kulturrådet även ett tillfälligt uppdrag att särskilt lyfta frågan om sexuella trakasserier i dialog med Sveriges regioner. Syftet med undersökningen Med undersökningen har vi velat få ökad kunskap om hur regionerna arbetar med jämställdhet i sin styrning av kulturverksamheter som ingår i modellen. I rapporten beskrivs även statlig styrning kring jämställdhet inom kulturområdet och hur Kulturrådets uppdrag att arbeta med frågorna ser ut. Rapporten är ett sätt för oss att återkoppla resultatet av undersökningen till regionerna, men vi tror även att den kan vara intressant för den som vill lära sig mer om regional styrning och jämställdhetsstrategiskt arbete. Metod och material Våren 2018 efterfrågade Kulturrådet dokument som regionerna använder för att styra den verksamhet de bedriver eller fördelar bidrag till, som kan innefatta jämställdhets- eller jämlikhetsperspektiv. Regionerna fick själva bestämma vilka dokument som skulle bifogas men vi exemplifierade med att det kunde vara uppdrag, överenskommelser, verksamhetsplaner, strategidokument, riktlinjer eller likabehandlingsplaner. Regionerna ombads även att kort beskriva hur den regionala kulturverksamheten är organiserad samt hur det påverkar deras möjligheter att på olika sätt ge uppdrag till verksamheterna, till exempel kring jämställdhet, samt att följa upp i vilken utsträckning uppdragen implementeras i de regionala kulturverksamheterna. Undersökningen fokuserar på jämställdhet men även andra jämlikhetsaspekter omnämns i rapporten. Med jämställdhet avses jämlikhet mellan könen. Jämlikhetsbegreppet utgår från principen om alla människors lika värde oavsett grupptillhörighet i samhället, det vill säga att individer ska ha samma rättigheter och möjligheter. Ibland förekommer begreppet intersektionalitet i rapporten. Ett intersektionellt perspektiv kan användas för att belysa hur olika jämlikhetsaspekter samverkar i olika situationer, till exempel kön och funktionalitet. Underlag för kartläggningen Uppgiftsinsamlingens ganska öppna karaktär har medfört att de inlämnade uppgifterna är av lite olika karaktär. Variationerna som presenteras i rapporten ska därför tolkas med viss försiktighet. Några har i större utsträckning redogjort för regionövergripande styrdokument, medan andra främst fokuserat på uppdragsdokument eller motsvarande som reglerar relationen mellan regionen och verksamheterna. Medan några har refererat till skrivningar har andra bifogat dokument för flera eller samtliga kulturverksamheter. Även fritextsvaren på frågorna varierar i viss mån. Några beskriver mer utvecklat organisations- och styrningsfrågor medan andra framför allt fokuserat på jämställdhetsaspekter. Regionerna har getts möjlighet att faktagranska och komplettera de regionvisa avsnitten i bilaga 1. 9 JIM-uppdraget bestod i att myndigheten skulle redovisa en plan för hur vi avsåg utveckla arbetet med jämställdhetsintegrering i syfte att verksamheten ska bidra till att nå de nationella jämställdhetspolitiska och kulturpolitiska målen. Planen skulle innehålla identifierade utvecklingsbehov, mål och aktiviteter samt beskriva på vilket sätt jämställdhet kan integreras och bli en del av myndighetens ordinarie verksamheter, exempelvis i myndighetens styrprocesser. Övriga JIM-myndigheter tilldelades likalydande uppdrag. 9/71