ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 1
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Kort om Willh
em
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Året i korthe
t
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Willhem 10 år
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 VD-ord
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Intressenter
& väsentliga frågor
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Trender & dri
vkrafter
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Värdeskapande
modell
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Överblick str
ategi & mål
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Ekonomi
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Kund
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Fastighet
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Internt
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Omvärld
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Enkel vardag
för kunden
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Fastighetsutv
eckling och förvaltning
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Förvärv & nyb
yggnation
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Bestånd
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Bolagsstyrnin
gsrapport
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Styrelse
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Ledning
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Riskbedömning
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Förslag till
vinstdisposition
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Koncernens rä
kningar
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Koncernens no
ter
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Moderbolagets
räkningar
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Moderbolagets
noter
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Revisionsberä
ttelse
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Nyckeltal och
definitioner
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Fastighetsför
teckning
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Investerarrap
port – gröna obligationer
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 Kompletterand
e hållbarhetsinformation
INLEDNING OMVÄRLD & VÄRDESKAPANDE STRATEGI & STYR
NING KOMPLETTERANDE HÅLLBARHETS INFORMATION FASTIGHETER & FÖRVALTNING BOLAGSSTYRNING FINANSIELL RAPPORTERING ÖVRIG INFORMATION Skapat och fördelat ekonomiskt värde Det ekonomiska värde som skapas till följd av vår verksamhet och i sin tur fördelas bland intressenter framgår av nedan tabell. 2020 Direkt tillskapat ekonomiskt värde Intäkter Värdeförändringar Summa direkt tillskapat värde Fördelat ekonomiskt värde Löner och ersättningar Långivare Leverantör Utdelning Skatter Återförs i verksamheten Summa fördelat värde 2 374 2 307 4 681 –129 –259 –794 – –725 –2 774 –4 681 2019 2 256 2 270 4 526 –124 –460 –794 –401 –670 –2 077 –4 526 Antikorruption Willhem har ett systematiskt arbete med antikorruption och motverkar all form av korruption. Arbetet utgår från vår uppförandepolicy, policy och riktlinjer för inköp och upphandling samt policy och riktlinjer för representation och gåvor. Styrelse godkänner årligen dessa policyer och alla anställda har tagit del av dessa. Uppförandepolicyn tydliggör våra värderingar, säkerställer ett professionellt agerande och reglerar hur vi ska agera i det dagliga arbetet; internt gentemot varandra och externt gentemot kunder, leverantörer och övriga intressenter. Willhems leverantörer tar del av en uppförandekod för leverantörer i samband med upphandling och tecknande av avtal. Alla Willhems anställda genomgår regelbundet ansvarstagandeutbildningar. Den senaste utbildningen anordnades under 2020 i intern regi och 86 procent av medarbetarna deltog. Misstankar om allvarlig korruption kan rapporteras anonymt till Willhems visselblåsartjänst. Under året har inga sådana rapporter inkommit. Personal Willhems mål är att vara en av de mest attraktiva arbetsgivarna i branschen. För att uppnå det har vi ett aktivt arbete med ledarskap, kompetensutveckling och arbetsmiljö. Willhem hade vid årets utgång 278 anställda. Åldersfördelning per 2020-12-31 Antal Styrelse –29 30–49 50– Ledning –29 30–49 50– Anställda –29 30–49 50– — 2 3 — 3 5 52 150 76 Andel, % — 40 60 — 38 62 19 54 27 Arbetsmiljö i projekt och köpta tjänster I våra avtal klargör vi förhållandet parterna emellan gällande arbetsmiljöuppgifterna. I arbetsmiljöplanen beskrivs och klargörs uppgifter, roller och ansvar. Alla Willhems projektledare har genomgått utbildning inom BAS-P och BAS-U. Kollektivavtal Alla Willhems anställda omfattas av det kollektivavtal bolagen har med Fastigo. För tjänstemännen sluter Fastigo avtal med Unionen, Ledarna och Akademikerförbunden, och för kollektivanställda med Fastighetsanställdas förbund. Personalomsättning 2020 Män Kvinnor –29 30–49 50– Totalt Nyanställda 28 29 24 27 6 57 2019 Slutat Nyanställda 23 15 5 25 8 38 28 21 9 33 7 49 Slutat 18 23 6 23 12 41 Systematiskt arbetsmiljöarbete Arbetsmiljöuppgifter är delegerat till de som har personalansvar i organisationen, delegation sker efter det att chef genomgått arbetsmiljöutbildning. Det systematiska arbetsmiljöarbetet sker via Willhems koncernövergripande arbetsmiljöråd, bestående av representanter från förvaltningsorganisationen, huvudkontoret, ledningen och skyddsombud. Rådet möts en gång per kvartal. Lagstiftningen, Willhems arbetsmiljöpolicy och arbetsmiljöår ligger till grund för hur arbetet bedrivs. Arbetet sker också löpande i våra lokala organisationer, där vi årligen genomför skyddsronder på våra kontor och brandskyddsronder i våra fastigheter. Varje vecka genomförs rondering i alla fastigheter utifrån skötsel och underhåll. De faror som upptäcks åtgärdas av respektive områdeskontor. De arbetsskador/arbetsolyckor som inträffar rapporteras in till Försäkringskassan/Arbetsmiljöverket och varje chef ansvarar för att uppföra en åtgärdsplan för att åtgärda olycksorsaken. Alla olyckor rapporteras också till arbetsmiljörådet. Under året har 8 (3) olyckor skett och de har följts upp och 3 (0) tillbud har rapporterats. Vid omorganisationer t ex förvärv eller försäljning och vid ombyggnader av våra kontor görs riskanalyser som en del av den aktuella processen. Riskfaktorer för arbetsmiljö och hälsa har under 2020 präglats av pandemin. Utvecklingen av digitala lösningar har fått stort fokus för att skapa förutsättningar att arbeta hemma. Willhem införde tidigt skyddsåtgärder för medarbetare som är i kundernas lägenheter. Vårt fokus har hela tiden varit att skapa en säker arbetsmiljö för våra medarbetare men även för våra kunder. Vi följer nyckeltalen kring övertid, sjukfrånvaro och personalomsättning kvartalsvis. Den psykosociala arbetsmiljön följs upp genom återkommande veckovisa pulsmätningar. Där följer vi nyckeltal kopplat till stress och återhämtning. Alla chefer genomgår utbildning i arbetsmiljö innehållande det systematiska arbetsmiljöarbetet, rehabiliteringsprocessen, arbetsskador och tillbud. Dessutom har vi återkommande HLR utbildningar. Vi har ett nära samarbete med företagshälsovården kring rehabilitering och förebyggande hälsa. Alla anställda har ett friskvårdsbidrag på 5 000 kronor per år och tillsvidareanställda erbjuds en förmånlig sjukvårdsförsäkring, i linje med vår ambition att stärka våra medarbetares hälsa och välmående. I de veckovisa pulsmätningarna ställs återkommande frågor kring upplevelser om diskriminering, trakasseri, mobbning och kränkning. Om signal ges på förekomst av någon form av missförhållande ställs djupare frågor till den individ som signalerat. Under 2020 har ingen händelse resulterat i någon anmälan. WIL LHEM ÅRS - OCH HÅLL BARHE T SR EDOV I SNING 2020 121
ÅRS- OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING 2020 GRI-index