Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
4 KLASSISK CIRKUS Uppdraget att ”kartlägga situat
ionen för den professionella samtida cirkusen” har som tidigare nämnts inneburit svårigheten att definiera begreppet samtida cirkus. Även om avgränsningar gjorts av konstområdet till den samtida cirkusen så bör även de utmaningar som möter den klassiska eller traditionella cirkusen kort belysas. Den klassiska cirkusen har många likheter med den samtida, bland annat när det gäller artisternas färdigheter och olika discipliner men även när det gäller säkerhet och teknisk kompetens. Däremot så är arbetssätten, arbetsförhållandena, scenerna eller platserna och andra förutsättningar olika. Att som de klassiska cirkusarna turnera runt i landet med tält, husvagnar och djur ställer helt andra krav på såväl utövarna som mottagarna.14 Det fanns under 2017 års säsong tre turnerande svenska cirkusar; Cirkus Brazil Jack, Cirkus Maximum och Cirkus Olympia, vilket är färre än tidigare år.15 Utöver dessa så turnerade även nordiska och andra europeiska cirkusar i landet. Cirkusföretagen står inför utmaningen att anpassa sig i en föränderlig värld där de naturliga spelplatserna blir färre, konkurrensen om publiken ökar och delar av verksamheten ifrågasätts. När kommuner förtätar och grusplaner ersätts med konstgräs blir det allt fler som saknar en kommunal cirkusplats. Fler kommuner väljer att ta ut avgifter för både hyra och tillstånd att affischera. Vissa kommuner har också en stark reglering av affischering vilket försvårar cirkusarnas marknadsföring. Flera kommuner har också tagit intryck av djurrättsaktivister och överväger att inte upplåta mark åt cirkusar med djur.16 Det finns även de som pekar på att oseriösa aktörer ger cirkusen dåligt rykte, vilket kan resultera i såväl sjunkande publiksiffror som svårigheter att hyra mark. Den klassiska cirkusen är helt självfinansierad vilket till stor del även gäller för andra former av cirkus, varieté och gatukonst. Detta innebär att framförallt biljettintäkterna i förhållande till kostnaderna är avgörande för resultatet. Intäktssidan är problematisk eftersom en höjning av biljettpriserna kan leda till att man förlorar en del av den breda familjepubliken som man värnar om. Det 14. Det finns naturligtvis även andra cirkusformer och varietéer som också turnerar med tält. 15. 2011 fanns det totalt sju aktiva cirkusar i Sverige Cirkus Brazil Jack, Cirkus Madigan, Cirkus Maximum, Cirkus Olympia, Cirkus Scott, Cirkus Skratt och Cirkus Wictoria. Källa: Jutta Virolainen Nordic Circus Survey. 16. Framfördes på Cirkusakademiens evenemang ”En eftermiddag med cirkuskultur” den 18 maj 2017 i Solna och även av Gay Ljungberg i Cirkulära Notiser Nr 3, 2017, s 16. 12 krympande antalet möjliga spelplatser kan också leda till färre föreställningar vilket ger lägre intäkter. Detta kan sammanfattas som att sänkta kostnader, möjliga spelplatser och att vara relevant för publiken är avgörande för den klassiska cirkusens överlevnad. Nämnas bör även Cirkusakademien, grundad 1973, vars främsta syfte är att bevara cirkus som en allmänt erkänd konstart, sprida kännedom om cirkuskonsten samt främja intresset för denna konstart. Cirkusakademien har sedan 1975 byggt upp ett av Europas största arkiv innehållande bland annat böcker, fotografier, affischer och videogram.17 Denna rapport utgår ifrån definitionerna av samtida cirkus som definieras i punkt 2.3, så den klassiska cirkusen kommer inte att behandlas vidare. 17. www.cirkusakademien.se/startsida 2017-11-15.