Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
INNEHÅLL 1 Sammanfattning, sid. 5 2 Inledning, si
d. 7 2.1 Uppdrag, sid. 7 2.2 Metod, material, avgränsningar, sid. 7 2.3 Definitioner, sid. 8 2.4 Rapportens disposition, sid. 9 3 En historisk överblick över fältets framväxt Sverige, sid. 10 4 Klassisk cirkus, sid. 12 5 Produktion av samtida cirkus i Sverige, sid. 13 5.1 Utövare inom samtida cirkus, sid. 13 5.2 Fria aktörer inom samtida cirkus, sid. 13 5.3 Institutioner för samtida cirkus, sid. 14 5.4 Regionala scenkonstinstitutioner som arbetar med cirkus, sid. 17 5.5 Den samtida cirkusens produktions- och arbetsvillkor, sid. 18 6 Publikens tillgång till samtida cirkus i Sverige, sid. 22 6.1 Arrangörer inom cirkusområdet, ett informellt nätverk, sid. 22 6.2 Festivaler där cirkus visas, sid. 23 6.3 Riksteaterns roll, sid. 24 6.4 Arrangörer som visar cirkus, sid. 25 6.5 Speltillfällen i utlandet för svenskbaserade kompanier, sid. 25 7 Verksamheter som främjar samtida cirkus, sid. 26 7.1 Branschorganisationen Manegen, sid. 26 7.2 Plattformen Karavan, sid. 26 7.3 Plattformen Subtopia och mässan Subcase, sid. 27 7.4 Konsulentverksamhet, sid. 27 7.5 Internationella nätverk som främjar cirkus, sid. 29 8 Offentliga insatser inom cirkusområdet, sid. 31 8.1 Sammanlagda statliga insatser 2012–2016, sid. 31 8.2 Statliga stödformer till fria aktörer, sid. 31 8.3 Stöd inom ramen för kultursamverkansmodellen, sid. 34 8.4 Insatser på regional och kommunal nivå, sid. 36 8.5 Övriga främjande insatser från statligt håll som kan komma cirkus till del, sid. 38 8.6 Fältets uppfattningar om befintliga stödsystem, sid. 38 9 Utbildningsmöjligheter inom cirkusområdet, sid. 41 9.1 Gymnasienivå och eftergymnasial nivå, sid. 41 9.2 Högskolenivå, sid. 41 9.3 Cirkus inom kulturskolan, studieförbunden och annan fritidsverksamhet, sid. 43 9.4 Cirkus inom skapande skola, sid. 44