Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
Diagram 6. Procentuell fördelning av beviljade be
lopp på bidragstyp 2012–2016, Kulturrådet Projektbidrag fri scenkonst: produktion, 38% Projektbidrag fri scenkonst: presentation/främjande, 22% Internationellt turnébidrag, 1% Internationellt samarbetsprojekt, 4% Internationella nätverk, 1% Verksamhetsbidrag centrumbildningar, 15% Daglig träning, 19% De 14 kompanier som under åren 2012-2016 har beviljats projektstöd har spelat runt 240 föreställningar för drygt 44 000 personer. Knappt hälften av föreställningarna har spelats i Sverige, resten i övriga Europa, Australien och USA. Knappt 60 procent av publiken har kompanierna nått i USA, Frankrike och Australien medan Sverige står för 30 procent av besöken.80 8.2.4 Musikverket Musikverket är en myndighet under Kulturdepartementet som främjar ett varierat musikaliskt utbud präglat av konstnärlig förnyelse och hög kvalitet. I uppdraget ingår att ge ekonomiskt stöd till nyskapande samarbetsprojekt i musiklivet. Stödet bidrar till gränsöverskridande möten, konstnärlig förnyelse och långsiktig utveckling – nationellt och internationellt.81 Musikverket har under perioden 2012–2016 beviljat totalt 1 440 000 kronor i bidrag till fyra samarbetsprojekt inom cirkusområdet med kopplingar till musik: Gus Loxbo för samarbete med Tanmis Company, Cirkus Perspektiv Sweden för Gynoïdes – Sound of Circus och två gånger till Musikmakarna Edgren för Allra Käraste Syster i samarbete med Cirkus Saga. 8.2.5 Svenska institutet Svenska institutet är en myndighet under Utrikesdepartementet med uppdrag att öka omvärldens förtroende och intresse för Sverige. De arbetar med kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv för att stärka relationer och utveckling. Bland annat genom att sprida information, utveckla kompetens, främja kultursamarbeten och ge finansiering och stipendier. Under den studerade perioden har Svenska institutet gett stöd åt Clowner utan Gränser 80. Detta är inom projektperioden, vi har inga uppgifter om eventuellt ytterligare föreställningar efter sista redovisningsdatum. 81. http://musikverket.se/stod-till-musiklivet/ 2017-10-26. 34 för två projekt, ett i Uganda med 100 000 kronor och ett i Västbanken och Gaza med 600 000 kronor. Clowner utan Gränser har även under 2017 beviljats 900 000 kronor för ett projekt i Syrien. 8.2.6 Kulturrådets reflektioner kring kompetensbehov hos bidragsgivare Kulturrådet ser att cirkusområdet har relativt få verksamma aktörer och dessa ansöker om stöd i lägre grad än aktörer inom andra konstområden. En stor del av de kompanier som söker stöd för första gången och får avslag på sin ansökan återkommer inte med en ny ansökan, till skillnad från andra sökande inom scenkonstområdet Att utövare, kompanier och andra aktörer inom samtida cirkus söker offentligt stöd är viktigt både för att få en ökad finansiering till sektorn, och även för att tydliggöra behoven. Det är av stor vikt att kunskapen om de offentliga stödformerna ökar hos de verksamma i branschen så att de kan söka rätt typ av stöd. Färre ansökningar innebär i praktiken också att konstområdet kan upplevas som mindre än det är och att bidragsgivare som Kulturrådet går miste om kunskap som skulle ha kunnat genereras ur ansökningar. Det ger samtidigt mindre incitament att på andra sätt stärka konstområdeskompetensen inom myndigheten. Detta i sin tur kan leda till lägre kvalitet och osäkerhet i bedömningen av ansökningar vilket drabbar konstområdet. Sannolikt är denna mekanik giltig även för andra myndigheter och bidragsgivare på regional och kommunal nivå. Att cirkusaktörer idag söker stöd i konkurrens med andra scenkonstaktörer speglar en utveckling där man har gått ifrån mer stuprörsbetonade stöd till bredare stöd. Scenkonsten är i ständig utveckling och stödsystemen måste utformas med så stor flexibilitet att de kan följa och stötta den utveckling som sker. Det är inte Kulturrådets uppfattning att avgränsade bidragspotter skulle vara av godo. Det viktiga är att bidragsgivare har kunskap om de områden de har till uppgift att främja så att de kan göra det på bästa sätt. 8.3 Stöd inom ramen för kultursamverkansmodellen Det statliga stödet till regional kultur fördelas genom den så kallade kultursamverkansmodellen. Samtliga län/ regioner utom Stockholm ingår sedan 2013 i modellen. Regionen beskriver i en politiskt beslutad kulturplan sitt arbete inom de områden som specificeras i förordningen (2010:2012) om fördelning av vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet. Kulturrådet beslutar, efter samråd med övriga berörda myndigheter och med ut