Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
tive Konstnärsnämnden. Därutöver har Kulturbrygga
n, Musikverket och Svenska institutet stått för olika insatser inom konstområdet. Utvecklingen av den statliga finansieringen till fria aktörer inom cirkusområdet mellan 2012 och 2016 visar en tendens av ökade statliga insatser, se diagram 4. Det finns dock osäkerhetsfaktorer gällande siffrorna. Det är dels svårigheten att definiera begreppet samtida cirkus i sig, dels att många projekt är konstområdesöverskridande. I de fall samtida cirkus inte har registrerats som en egen kategori bygger urvalet av projekt på enskilda tjänstepersoners bedömningar. Dessutom är beloppen relativt små vilket gör att en enstaka satsning ett visst år ger stort utslag. Exempel på det senare är Kulturbryggans stöd på en miljon kronor till ett projekt år 2014 och ett annat år 2016 vilket starkt påverkar totalsumman av det statliga stödet de åren. Kulturrådets och Konstnärsnämndens stöd är relativt kontinuerliga medan de övrigas stöd är mer ojämnt fördelade över åren. De är icke desto mindre viktiga tillskott till konstområdet. Diagram 4. Statlig finansiering av fria aktörer inom samtida cirkus 2012–2016, tkr 1 000 2 000 3 000 4 000 5 000 0 2012 2013 Kulturrådet Svenska Institutet 2014 2015 Konstnärsnämnden Musikverket 2016 Kulturbryggan veckling genom att fördela statliga bidrag och ersättningar. Myndigheten ska även analysera och sprida kunskap om konstnärernas ekonomiska och sociala villkor samt löpande bevaka trygghetssystemens utformning och tilllämpning i förhållande till konstnärlig verksamhet. Inom cirkusområdet stödjer Konstnärsnämnden enskilda yrkesverksamma cirkusartister genom olika typer av sökbara stipendier och bidrag. Arbets- och långtidsstipendier ger tid och resurser för fortsatt arbete och konstnärlig fördjupning, projektbidragen ger möjlighet till experiment och utveckling utöver det ordinarie konstnärliga arbetet. Stöd till internationellt kulturutbyte, resor och skräddarsydda residens i utlandet fördjupar kontakter och erfarenheter och bidrar till konstnärlig utveckling. Kombinationen av olika typer av stipendier och bidrag gör det möjligt för myndigheten att vara följsam mot de olika behov som möter en artist under skiftande stadier i sin karriär. Det är stödformer som kan vara väl lämpade för cirkusartister med långa produktionscykler. Konstnärsnämnden har under åren 2012–2016 beviljat 124 ansökningar om 4 702 600 kronor till enskilda utövare inom cirkusområdet. Siffrorna måste betraktas som ungefärliga då gränsdragningar mellan olika yrkeskategorier kan vara oklar. Huvuddelen, runt 70 procent, av de beviljade ansökningarna var för internationellt utbyte eller resebidrag medan projektbidragen stod för den största andelen beviljade medel, se tabell 5. Könsfördelningen bland stipendie- och bidragsmottagare är 52 procent kvinnor och 48 procent män. Beträffande beviljade belopp är fördelningen 60 procent till kvinnor och 40 procent till män. Några förklaringar till utfallet är dels att långtidsstipendiaten är en kvinna, dels att bidragen till internationellt kulturutbyte och resebidrag är relativt låga och fördelade på ett större antal beviljade ansökningar, där män är något överrepresenterade. Dessutom har kvinnor totalt beviljats ett större belopp i projektbidrag än män även om antalet beviljade ansökningar är lika. Konstnärsnämndens 37 bidrag till internationella kul8.2.1 Konstnärsnämnden Konstnärsnämnden är en myndighet under Kulturdepartementet som ska främja konstnärers möjligheter att utveckla sitt konstnärskap och verka för konstnärlig utturutbyten och resor har under åren 2014–2016 genererat kulturellt utbyte med 24 länder i sex världsdelar. Merparten, eller närmare bestämt 26 av bidragen, har anknytning till 16 olika europeiska länder. Tabell 5. Konstnärsnämndens stöd till cirkusområdet 2012–2016 (källa: Konstnärsnämnden) Totalt Typ av bidrag Arbetsstipendium Internationellt kulturutbyte och resebidrag Långtidsstipendium Projektbidrag Summa 32 2012 210 000 69 000 132 000 655 000 1 066 000 2013 70 000 99 500 133 500 430 000 733 000 2014 164 000 133 200 500 000 797 200 2015 210 000 279 500 133 500 240 000 2016 175 500 132 900 2012–2016 490 000 787 500 665 100 935 000 2 760 000 863 000 1 243 400 4 702 600