Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
utbildningar utvecklades också tidigt. Inom utbil
dningsområdet finns tre cirkushögskolor7 . Det franska kulturministeriet arbetar med stöd till cirkus, men även med gatukonst (arts de la rue) som en separat konstform. För att ge en bild av områdets omfattning i Frankrike kan nämnas att Kulturministeriet beräknar att det finns nära 800 kompanier som arbetar med gatukonst och fler än 400 (varav ett hundratal har statlig finansiering) artister och kompanier inom samtida cirkus. 8 En branschorganisation har länge funnits för cirkus och gatukonst, Hors Les Murs, som 2016 gick samman med branschorganisationen för teater (Centre national du Théâtre) och bildade en gemensam organisation, Artcena, Centre national des arts du cirque, de la rue et du théâtre9 . Staten stöder cirkusområdet bland annat genom att samfinansiera en nationell samarbetsstruktur bestående av tolv regionala cirkuspoler, Les pôles nationaux des arts du cirque (PNC). De regionala polerna stöder konstnärlig produktion bland annat genom att samproducera föreställningar och erbjuda residens för artister och kompanier. Residens erbjuds i olika faser av skapande- och produktionsprocessen. Utrymme ges både åt experimenterande och utforskande arbete, förproduktion, produktion och repetition för att återuppta tidigare föreställningar. De kan även teckna fleråriga kontrakt med artister eller kompanier. Polerna har både egna scener, lokaler som rymmer residens och ytor utomhus som kan rymma cirkustält. De bidrar till förmedling av cirkus genom att regelbundet visa cirkus både på de egna scenerna och i samarbete med andra arrangörer. Utöver de tolv medlemmarna finns ett tjugotal andra institutioner/scener kopplade till nätverket.10 Syftet med polerna är generellt att stärka cirkusen som konstform och stötta konstnärer under hela deras karriär och samarbete finns bland annat med cirkusutbildningar. Det finns även centrum som stöder gatukonst och konst i det offentliga rummet, Centres nationaux des arts de la rue et de l’espace public (CNAREP) som likaså samfinansieras av Kulturministeriet. De nio regionala centrumen arbetar med stöd till produktion genom att erbjuda möjligheter till residens för enskilda artister eller kompanier i olika faser av processen, från experimenterande till skapande av den färdiga föreställningen. CNAREP kan ingå mer långsiktiga samarbeten med kompanier och ut7. De tre högskolorna är: Le Centre national des arts du cirque à Chalons en Champagne, l’Ecole nationale des arts du cirque de Rosny-sous-Bois och l’Académie Fratellini à Saint-Denis. 8. www.culturecommunication.gouv.fr/Thematiques/Theatrespectacles/Dossiers/Le-Theatre-en-France/3-Les-compagniesdramatiques-independantes 2017-08-16. 9. www.artcena.fr/presentation/ 2017-08-22. www.artcena.fr/ presentation/ 2017-08-22. 10. www.culturecommunication.gouv.fr/Thematiques/Theatrespectacles/Dossiers/Le-Theatre-en-France 2017-08-16. göra en aktiv partner för produktion och spridning av föreställningen.11 Det finns även ett nationellt produktionscenter i Marseille (Lieux publics).12 Stöd till produktion och spridning av scenkonst, däribland cirkus, finns både lokalt, regionalt och nationellt. På nationell nivå finns en rad olika stödformer för hela scenkonstområdet – för produktion, spridning och manusskrivande. Det är statliga medel som fördelas av den regionala nivån (Direction régionale des affaires culturelles, DRAC). Det finns bland annat projektstöd för nya produktioner, stöd för att återuppta en tidigare produktion och treåriga verksamhetsstöd (om minst 138 000 euro över tre år). Det finns även särskilda stödformer för cirkusområdet. Det finns bland annat ett separat projektstöd som kan kombineras med det allmänna projektstödet för scenkonst. Vidare finns ett turnéstöd som riktar sig särskilt till kompanier som turnerar med ett eget tält, och stödet täcker de specifika kostnader som är kopplade till just tältet. Det finns likaså ett särskilt stöd som riktar sig till gatukonst med stöd till residens för produktion av en föreställning. Ett stöd för turnéer inom Frankrike finns att söka, men huvudsakligen ska turnerande rymmas inom ordinarie projektstöd och verksamhetsstöd. Däremot finns ett särskilt stöd för utlandsturnéer.13 I Frankrike finns även ett system kallat Intermittent du spectacle, med stöd till enskilda konstnärer och tekniker som arbetar inom scenkonst, film och den audiovisuella sektorn. De enskilda individerna mottar där ett särskilt statligt stöd under perioder då de befinner sig mellan anställningar.14 Systemet uppstod för tekniker inom filmindustrin på 1930-talet och utvecklades för att omfatta fler branscher under 1960-talet. Systemet är omtvistat och det har på senare år presenterats förslag på reformer för att begränsa kostnaderna.15 Exemplet Kanada Kanada är inom cirkusområdet främst känt för Cirque de Soleil som startade i delstaten Québec år 1984 som en ideell organisation av en grupp gatuartister. Kompaniet mottog under de första tio åren offentligt stöd från Québecs kulturråd med omkring 1,5 miljoner kronor årligen16 11. www.culturecommunication.gouv.fr/Regions/Drac-Paca/Ladirection-regionale/La-Drac-et-ses-services/Theatre-cirque-arts-de-larue 2017-08-17. 12. www.culturecommunication.gouv.fr/Thematiques/Theatrespectacles/Dossiers/Le-Theatre-en-France/1-Les-institutionstheatrales 2017-08-17. 13. Artcena, 2016. 14. www.intermittent-spectacle.fr/ 2017-08-20. 15. www.lemonde.fr/culture/article/2014/02/26/intermittents-cinqquestions-pour-tout-comprendre_4372877_3246.html Artikel från 2014-02-26. 16. Stenström 2008. 59