Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
konstuttryck. Detta med undantag av Subtopia/Hang
aren, som är inriktad på samtida cirkus men som dock har en begränsad verksamhet främst av ekonomiska skäl. Den scen som ofta lyfts fram av många företrädare i branschen är Stora Teatern i Göteborg som i regel programlägger sex cirkusföreställningar årligen, vilket har gett en kontinuitet i cirkusutbudet av såväl inhemska som internationella produktioner. Liksom de scenkonstinstitutioner som vi har varit i kontakt med nämner de arrangörer vi har talat med ett antal faktorer som de anser utmärker den samtida cirkusen. Flera pekar på konstformens potential på grund av låga trösklar då den inte ställer krav på språkkunskaper, att den upplevs vara lätt att ta till sig och ofta vänder sig till alla åldrar. Pernilla Appelqvist som arbetar som programchef på Stora teatern i Göteborg understryker att cirkusen lockar en bred publik. ”Det är stor skillnad jämfört med annat. Det har blivit en grej för göteborgare att gå på cirkus och det lockar mer och mer publik. Cirkusen kan också locka in publik i huset som sedan kanske går även på dans och teater. Skolorna köper in cirkusföreställningar först av allt.” Även stora möjligheter till kringarrangemang av typen prova-på-aktiviteter är något som lyfts fram av flera, ”cirkusen väcker automatiskt nyfikenhet, att man vill testa själv”. 6.2 Festivaler där cirkus visas Det finns ett antal festivaler av olika karaktär i Sverige som bland annat presenterar cirkus, varieté och gatuperformance. Under 1990-talet spelade Stockholms vattenfestival en viktig roll för att introducera konstformen för en bredare publik, såsom nämnts i avsnittet om den samtida cirkusens historia i Sverige. Flera av festivalerna är årliga som till exempel Göteborgs kulturkalas, Malmöfestivalen, Stockholm Street Festival och Halmstad Internationella Gatuteaterfestival. I augusti 2017 arrangerades för första gången Cirkusslottet i Finspång, som planeras bli en årligen återkommande internationell cirkusfestival. Umeås stora satsning på nycirkusfestivalen som hölls under 2014 var planerad att återkomma 2018 men har av olika skäl skjutits upp till 2019. När det gäller de festivaler som ingår i cirkusnätverket som har uppgett föreställnings- och publiksiffror 201649 är förhållandet det motsatta när det gäller andelen internationella gästspel jämfört med scenerna ovan. Av de 277 redovisade föreställningarna eller akterna är 65 procent internationella och mindre än 10 procent svenskproducerade. Här finns dock ett bortfall på knappt 30 procent där deltagande kompanier och artister inte har kunnat specificeras utan har redovisats i klump. Det totala publikantalet på festivalerna har av arrangörerna beräknats till närmare 135 000 personer. Beräkningarna av publikantalet är mycket osäkra då flera av föreställningarna/ akterna visades utomhus på offentliga platser utan entréavgifter och närmast obegränsat antal publikplatser. Detta är till exempel förklaringen till att Gratte Ciels två platsspecifika föreställningar på Gustav Adolfs torg under Stockholms kulturfestival kunde dra en publik på uppskattningsvis nära 22 000 personer. Andra ”öppna” arrangemang som Stockholm Street Festival beräknade en publik på runt 50 000 personer, Malmö-festivalen drygt 17 000 och Halmstad Internationella Gatuteaterfestival drygt 16 000 besökare. Festivalerna visar, trots osäkra besökarsiffror, att de genom sin lättillgänglighet och sin mångfald vad gäller scenkonstuttryck är av stor betydelse för att ge allmänheten, åtminstone i storstadsområdena, ett brett varierat utbud. Dessutom ger festivalerna utövarna tillfälle att möta en publik vilket möjliggör såväl intäkter som utveckling av verksamheterna. 49. Uppskattade siffror från Göteborgs kulturkalas, Halmstad Internationella Gatuteaterfestival, Sommarscen Malmö, Malmöfestivalen inkl. Vinter i City, Stockholms kulturfestival, Stockholm Street Festival inkl. on Tour. Tabell 2. Antal föreställningar och antal besök på utvalda scener (Cirkusnätet) 2016 Antal föreställningar Svenska Intern. Festival Göteborgs Kulturkalas Halmstad Internationella Gatuteaterfestival Malmöfestivalen Stockholm Street Festival Stockholms kulturfestival Summa Kommun produkt. Göteborg 7 Halmstad Malmö Stockholm Stockholm Växjö, arr. Stockholm Street Festival Växjö Stockholm Street Festival on Tour Nio orter 19 12 90 8 1 66 179 79 produkt. Ej angivet 15 45 33 Summa 22 45 33 90 20 1 66 277 Antal besökare Svenska produkt. 1 355 Intern. produkt. Ej angivet Summa 9 300 10 655 50 000 4 600 24 400 10 980 16 500 16 500 17 200 17 200 50 000 29 000 600 600 10 980 5 955 94 680 34 300 134 935 23