Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
10 SAMMANFATTANDE ANALYS Möjligheter för utveckli
ngen av samtida cirkus i Sverige Det sammantagna intrycket av detta kartläggningsarbete är att den samtida cirkusen har haft en enorm utveckling i Sverige under de senaste åren. Det finns en stor kraft och potential i en konstform som väcker så mycket intresse och mycket pekar på att det nu är tid att göra riktade insatser för att utvecklingen ska ta nästa steg. Kartläggningen har varit ett första steg, och vi kan utifrån denna dra vissa slutsatser. Det vi kan se är dock att det kommer att krävas en ytterligare fördjupning på flera områden, liksom konkreta planer på flera nivåer. Men det kan också vara hög tid att agera. Förutsättningarna bör förbättras för de aktörer som ska stå för nästa utvecklingssteg, annars finns det risk för att de investeringar som gjorts inte ger den utdelning som är möjlig. Vi vill i detta avsnitt försöka sammanfatta den analys vi gör av det material vi kunnat ta del av. Svensk samtida cirkus håller en hög konstnärlig nivå. Det speglas inte minst av hur eftertraktade svenska kompanier är av internationella arrangörer, liksom av de priser och utmärkelser som svenska kompanier får vid internationella festivaler. Sverige är ett av få länder i världen med en konstnärlig högskoleutbildning i cirkus. Utbildningen har sökande från hela världen och studenterna är eftertraktade som artister när de utexamineras. Cirkusen är internationell, och svenska aktörer har breda internationella nätverk för samarbeten, samproduktioner och utbyten. En ökad internationalisering är ett av kulturpolitikens mål. Med rätt stöd och förutsättningar, kan den samtida cirkusen bli en motor för kulturens internationalisering. Konstformen tilltalar en stor och bred publik. Efterfrågan ökar, och om svenska kompanier får förutsättningar till speltillfällen finns det goda möjligheter för arrangörer att nå en delvis ny publik. Efterfrågan ökar också på eget deltagande. När kulturskolor gör särskilda insatser för att nå nya grupper barn väljer flera av dem att arbeta just med nycirkus. Den samtida cirkusen har ett ben i den konstnärliga produktionen och ett i pedagogik och sociala sammanhang. Många aktörer inom området arbetar integrerat med pedagogisk verksamhet för barn, cirkus inom vård, äldreomsorg och flyktingmottagande. Cirkusen kan vara omedelbar, kommunikativ och lättillgänglig, vilket gör den intressant för många. 46 Det finns en tradition av att turnera, att vara mobil. Utövarna har en beredskap för att tillgängliggöra konstformen över hela landet. Cirkusen har en förmåga att skapa innovativa affärsmodeller. Det, i kombination med den starka internationaliseringen, utgör en utvecklingspotential inom de kreativa näringarna. Det är en ung konstform, med få regler och få låsta förväntningar. Det finns en öppenhet och en kreativitet som borgar för konstnärlig utveckling. Den samtida cirkusen har en potential som vitaliserande för andra konstformer. Det finns ett intresse hos besläktade aktörer att samverka för att utvecklas konstnärligt. Det finns ett spirande intresse i flera delar av landet, ett intresse som kan fångas upp och inspireras att växa för att öka konstformens spridning. Att möjliggöra för fler noder skulle kunna ge konstformen möjligheter att ta nästa steg i sin utveckling. Utmaningar för utvecklingen av samtida cirkus i Sverige Den samtida professionella cirkusen är ett område under stark utveckling men med svag infrastruktur. Det faktum att cirkus ofta sorteras in under till exempel teater hos bidragsgivare och arrangörer, gör det svårt att ens få en tillförlitlig bild av konstområdets omfattning. En central fråga för branschen är just att cirkus i Sverige fortfarande uppfattas ha en svag status jämfört med andra konstområden, inte minst i förhållande till offentliga bidragsgivande instanser. Kartläggningen har visat att det finns behov av att stärka såväl produktion som presentation och främjande. Ge fler kompanier möjlighet att utvecklas i Sverige Det behövs ökade resurser till produktion om en mångfald av uttryck ska kunna utvecklas. Det krävs förbättrade villkor för utövare att verka, om de ska välja att stanna kvar i Sverige så att deras arbete kommer en svensk publik till del. Detta kräver att de befintliga plattformarna, Subtopia i Botkyrka och Karavan i Malmö, utvecklas samt att det uppstår fler plattformar för produktion. Det kräver både att tillgången ökar till tränings- och repetitionslokaler, till residensmöjligheter samt att det finns produktionsmedel så att såväl nya som mer etablerade aktörer får verka och utvecklas.