Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
tur påverkar hur de arbetar och vilka samarbetspa
rtner de har. Gemensamt för danskonsulenterna är att de i huvudsak verkar för att barn, ungdomar och vuxna ska få ökade möjligheter att se, få kunskap om dans som konstform och själva utöva dans som uttrycksform. Landets dans- och teater- och scenkonstkonsulentverksamheter har, förutom varierande uppdrag, även olika förutsättningar i arbetet beroende på organisations- och anställningsformer, ekonomi, personal, geografi, demografi med mera. Inom cirkusområdet är den vanligaste främjandeinsatsen, precis som för teater och dans, att presentera cirkusföreställningar på utbudsdagar och i utbudskataloger samt i vissa fall subventionera föreställningar. Det rör sig ofta om en eller två föreställningar per år eller i många fall inga alls. Dessa uppgifter kommer från en förfrågan som Kulturrådet inom ramen för detta uppdrag har ställt till 33 av landets dans- och teaterkonsulentverksamheter, varav 28 besvarade frågorna.66 En enkel förklaring till det begränsade antalet kan vara att antalet turnerande kompanier är litet i förhållande till andra scenkonstområden. Då området samtida cirkus är litet och relativt nytt kan det naturligtvis finnas ytterligare förklaringar som handlar om kunskap. Finns det tillräcklig insikt i arrangörsledet om cirkusområdet beträffande kompanier, olika uttryck, scentekniska krav, marknadsföring och publikpotential? Har cirkusaktörerna tillräcklig vetskap om arrangörerna i fråga; om vilka som finns, hur man når dem, deras förutsättningar, nätverk och strukturer som exempelvis konsulenter? Några konsulenter gör även andra insatser inom cirkusområdet. Riksteatern Skånes scenkonstkonsulent har exempelvis haft rådgivning kring teknik, kulturell infrastruktur, turnéer, bidrag och regional utveckling med cirkuskompanier. Riksteatern Västerbottens konsulent hjälper Umeå teaterförening med att bygga upp ett arrangörsnätverk för cirkus. Dansutvecklaren i Jönköpings län stöttar projektet JONK som är ett treårigt projekt som presenterar teater, dans och cirkus av internationella artister för målgruppen upp till 25 år i Jönköpings kommun och län. Här har cirkusen och gatukonsten spelat stor roll för att nå ut.67 7.4.2 Cirkuskonsulentverksamheten i Stockholms län Landets första och enda cirkuskonsulentfunktion finns i Stockholm. Stockholms läns landsting beslutade inför 2014 om ett utökat uppdrag för danskonsulentverksamheten i länet (DIS) genom inrättandet av en cirkuskonsu66. Svar på fråga utskickad per e-post till 33 dans- och teaterkonsulentverksamheter 2017-05-22 och 2017-06-15. 67. Svar på fråga utskickad per e-post till 33 dans- och teaterkonsulentverksamheter 2017-05-22 och 2017-06-15. 28 lent. Tjänsten började som en deltidstjänst men är från och med 2017 på heltid. Förvaltningen hade identifierat att det befintliga förmedlingsarbetet och subventionssystemen inte var anpassade för cirkus, vilket hade till följd att cirkusföreställningar inte nådde ut. DIS, Landstingets kulturförvaltning och branschorganisationen Manegen diskuterade tillsammans fram en modell som sedan antogs av kulturnämnden. Cirkuskonsulentens uppdrag är att verka för att barn och unga ska få möta cirkuskonsten, förmedla föreställningar till skolor och förskolor, erbjuda fortbildning till lärare och andra arrangörer, erbjuda handledning för artister och kompanier och erbjuda cirkusföreställningar i samarbete med nätverket DANSISTAN.68 Cirkuskonsulentens arbete har under 2016 resulterat i 57 subventionerade föreställningar för 2 570 barn i 14 kommuner. Dessutom har konsulenten genom samarbete med bland andra Södra Teatern visat David Erikssons föreställning Pink on the inside för 350 gymnasieelever och samarbetat i en särskild kampanj åt Stockholms stad vilket resulterade i 22 cirkusföreställningar för över 1 300 barn i två stadsdelar. I Botkyrka ingick konsulenten och Circus Glass Royale ett samarbete med kommunens kulturenhet vilket resulterade i 14 föreställningar av Limbo Land till eleverna i kommunen. Cirkusverksamheten inom DIS har i samarbete med Manegen också arrangerat seminarier för artister och cirkusgrupper om att nå ut med cirkusen till förskolan och skolan. Landstingets kulturförvaltning ser att satsningen bland annat har genererat fler föreställningar för cirkuskompanier. Det bedöms ha gett ringar på vattnet som leder till konstnärlig utveckling och större möjligheter för artister att etablera sig. Satsningen har också resulterat i fler ansökningar från cirkusaktörer till landstingets kulturförvaltning. Att koppla cirkuskonsulenten till danskonsulentverksamheten där det redan fanns en etablerad verksamhet med bra placering, erfarenhet, kunskap och förtroende, anser landstingsföreträdarna var en framgångsfaktor som har lyft såväl cirkus- som dansområdet.69 Landstingets bedömning är att inrättandet av en cirkuskonsulent har haft stor betydelse för framförallt barn och ungas möjlighet att ta del av den professionella samtida cirkusen. Genom att tillföra kompetens och resurser har cirkuskonsten nått ut och publiken har kunnat ta del av en större mångfald av scenkonstuttryck. Detta har även öppnat upp för fler arbetstillfällen för cirkuskompanierna/grupperna och artisterna. Cirkusverksamheten 68. Ett nätverk av 23 scener i Stockholms län, med ett programråd som väljer ut föreställningar som presenteras för barn och unga. 69. Catharina Fogelström, enhetschef och Agneta Olofsson, handläggare, Kulturförvaltningen, Stockholms läns landsting 2017-05-18.