Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
11 BEHOV AV INSATSER FÖR ATT STÄRKA UTVECKLINGEN
AV SAMTIDA CIRKUS För att möta delar av de identifierade behoven föreslås nedan ett antal insatser som berör den statliga nivån. Många av de behov vi kunnat identifiera kräver dock åtgärder på regional och kommunal nivå, liksom vissa initiativ behöver komma från utövare själva, från scenkonstinstitutioner, arrangörer, branschorganisation och fackförbund. Förslagen rör kunskapsutveckling, främjande verksamhet, produktionsmöjligheter och att stärka publikens tillgång till samtida cirkus. Vi pekar på ett antal förändringar av reglering och befintliga uppdrag som vi bedömer skulle främja området. Slutligen beskriver vi även de behov som har framkommit inom utbildningsområdet. 11.1 Stärkt kompetens i flera led Kunskapshöjande insatser Denna kartläggning kan förhoppningsvis bidra som en första grund för en ökad kunskap om området, men det som främst krävs är riktade insatser gentemot olika målgrupper. Det finns behov av kompetenshöjning för arrangörer, scenkonstinstitutioner, politiker och tjänstemän samt behov av insatser riktade mot utövare. En ökad kunskap om cirkus som konstform, om vilka aktörer och uttryck som finns och vad som krävs för att arrangera en cirkusföreställning skulle ge arrangörer en helt annan möjlighet att inkludera samtida cirkus i sitt utbud. Det handlar dels om att introduceras till och inspireras av befintliga föreställningar, dels om praktisk kunskap om vad som krävs när det gäller lokaler, teknik och säkerhet. Detsamma kan även sägas gälla för scenkonstinstitutioner som till högre grad skulle kunna inkludera cirkus i sin verksamhet genom samarbeten och residens. Politiker och tjänstemän på nationell, regional och lokal nivå behöver en ökad kunskap om cirkus som konstform och dess förutsättningar. Det gäller specifika behov kopplade till produktionsprocessen, men också kunskap om vilka möjligheter som är förknippade med att bidra till cirkusens utveckling. För detta är tillgång till statistik en förutsättning. Bristen på statistik för hela scenkonstområdet är än mer markant när det gäller den samtida cirkusen. Det finns idag ett uppdrag hos Myndigheten för kulturanalys att ta fram scenkonststatistik. Det går också att titta på exemplet Circusinfo i Finland, som har i uppdrag och kan presentera en uppdaterad statistik på området. Utövare behöver stöd och kunskap för att kunna ta del av de strukturer som redan finns på scenkonstområdet. 48 Det gäller såväl stödformer hos olika bidragsgivare som befintliga kanaler för att presentera sitt utbud för potentiella arrangörer. 11.2 Stärka den främjande verksamheten En stärkt branschorganisation Cirkusen anses vara en konstform med möjlighet att locka en stor och bred publik, men länken till arrangörerna uppfattas som svag. Det är en ung konstform som inte har en självklar plats i redan etablerade strukturer, vilket innebär att både utövarna och arrangörerna behöver stärkas och strukturerna utvecklas. Som ovan nämnts, krävs det riktade insatser mot såväl utövare som arrangörer för att stärka länken dem emellan. Inom övriga scenkonstområden, teater, dans och musik, har centrumbildningarna en uppgift att fylla som förmedlande länk mellan utövare och arrangörer och som en resurs för utövarna. Behoven och förutsättningarna skiftar dock mellan konstområden. Motsvarande organisation för cirkusområdet är Manegen, som inte är en traditionell centrumbildning utan snarare en branschorganisation som samlar större delar av fältet. De har således kännedom om cirkusområdet, dess aktörer och förutsättningar. Manegen ansvarar idag för daglig träning för cirkusartister, en uppgift som ger dem en direkt länk till och relevans för utövare, dock begränsat till de två orter där träningen bedrivs idag. De uppgifter som handlar om förmedling och fortbildning bör läggas på en part som företräder branschen i stort, snarare än på enskilda aktörer. Det kan då gälla insatser riktade mot såväl arrangörer som utövare, liksom mot politiker och tjänstemän både på nationell, regional och lokal nivå. Manegen skulle kunna stärka den svaga länken mellan artist och publik genom bland annat proaktiv förmedling samt fortbildning av arrangörer kring teknik, själva konstformen och publikarbete. Dessutom skulle de kunna driva motsvarande kompetensutvecklingsinsatser för utövarna för att öka kunskapen om arrangörerna. De skulle även kunna vara en resurs för utövarna i att stärka kompetens kring infrastruktur och stödsystem för scenkonstområdet i stort. Om Manegen ska kunna vara en mer stabil och effektiv nationell kompetensresurs för cirkusområdet, behöver organisationen stärkas. För närvarande har organisationen endast en person anställd på deltid.