Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
2 INLEDNING 2.1 Uppdrag Kulturrådet fick i regler
ingsbrevet för 2017 i uppdrag att ”i en särskild rapport kartlägga situationen för den professionella samtida cirkusen och de offentliga insatserna på området. Rapporten ska belysa utbildningar, institutioner eller motsvarande samt internationellt utbyte och samarbete. Kulturrådet ska även göra en bedömning av behovet av eventuella ytterligare statliga insatser på området, samt föreslå hur dessa kan finansieras.” Uppdraget ska redovisas senast den 30 november 2017. 2.2 Metod, material, avgränsningar Kulturrådets kartläggning bygger främst på muntliga källor i form av intervjuer med fältets aktörer, utövare och tjänstepersoner. Inga tidigare kartläggningar eller utredningar har gjorts av cirkusområdet på nationell nivå i Sverige, och det har funnits få skriftliga källor och ingen dokumenterad statistik att utgå från kring samtida, professionell cirkus. Intervjuerna har som regel varierat mellan 60 och 90 minuter. De flesta intervjuerna har genomförts som enskilda samtal med en person, i några fall har en organisation representerats av fler personer. Vid två tillfällen bjöds utövande artister in till möten med Kulturrådet och vid dessa tillfällen medverkade sex respektive nio personer i samtalen som då pågick under 120 minuter. Inbjudan skickades till ett urval av artister och en öppen inbjudan spreds även genom branschorganisationen Manegen via sociala medier. Vid de flesta tillfällen har två personer från Kulturrådet (i vissa fall en person, i andra fall tre personer) varit närvarande under intervjuerna och anteckningar har förts under samtalet. Samtalen har även spelats in. Mot bakgrund av avsaknaden av samlad statistik inom hela scenkonstområdet har det varit svårt att få en tillförlitlig bild både av antal föreställningar, spelplatser och publikantal samt finansiering. Kulturrådet har tagit del av uppgifter om fältet som branschorganisationen Manegen6 negen och till samtliga kompanier som Kulturrådet har definierat som samtida cirkus, och som har sökt stöd från Kulturrådet under åren 2013–2017. Urvalet bland Kulturrådets sökande bygger således på Kulturrådets bedömning och kan skilja sig från de sökandes, detta eftersom cirkus inte funnits som egen kategori i ansökningsblanketten förrän år 2013. Sammantaget gick enkäten ut till 78 kompanier. Av dessa har 35 kompanier, 45 procent, helt eller delvis besvarat enkäten. I enkäten ställdes bland annat frågor kring finansiering av verksamheten, antal produktioner, antal föreställningar, publikantal och på vilka scener/platser kompaniet framträtt. För att försöka öka möjligheten att få tillförlitliga svar begränsades dessa frågor till närmast föregående år, 2016. Svaren avseende frågorna om speltillfällen, publik och finansiering har dock varit bristfälliga, och det har därför varit svårt att få en övergripande bild kring dessa frågor. I enkäten ställdes även frågor kring tillgång till repetitionslokaler, residens och öppna frågor kring vilka hinder och möjligheter som kompanierna såg för cirkusområdets utveckling i Sverige. De flesta respondenterna svarade relativt ingående på fritextfrågorna, varför dessa varit en värdefull källa för att få en bild av utövarnas syn på produktionsvillkoren och utvecklingen inom området samtida cirkus. Med anledning av Kulturrådets uppdrag har ett 15-tal personer och organisationer också inkommit med skrivelser till Kulturrådet, eller kontaktat myndigheten via telefon, där de önskat beskriva sin verksamhet, sina erfarenheter och framföra synpunkter. Uppgifter angående offentliga insatser såsom statlig finansiering har inhämtats från andra statliga myndigheter utöver Kulturrådet som har bedömts vara relevanta (Konstnärsnämnden inklusive Kulturbryggan, Musikverket och Svenska institutet). Kulturrådet har gjort en genomgång av de kulturplaarbetade med att sammanställa år 2014. Avseende uppgifter om antal verksamma artister och kompanier hänvisar Kulturrådet till Manegens data då det inte har funnits möjlighet att på annat sätt samla in motsvarande information. En enkät har skickats ut till cirkuskompanier för att få information om utövarnas villkor och verksamhetens omfattning. Enkäten skickades ut till samtliga kompanier som är medlemmar av branschorganisationen Ma6. För beskrivning se 7.1 Branschorganisationen Manegen. 7 ner som samtliga landsting och regioner (utom Stockholm) skickar till myndigheten inom ramen för kultursamverkansmodellen, fördelningen av statliga medel till regional kulturverksamhet. Detta för att få en bild av hur cirkus beskrivs i planerna. För att ytterligare bidra till kartläggningen av verksamheten runt om i landet har en förfrågan skickats till 33 dans-, teater- och scenkonstkonsulentverksamheter om, och i så fall hur, dessa har arbetat med samtida cirkus. Dessutom har en förfrågan skickats till ett urval av