Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
inom kultursamverkansmodellen från Kulturrådet, v
ilket möjliggjorde såväl organisatorisk som konstnärlig utveckling av verksamheterna. 5.3.1 Cirkus Cirkör Cirkus Cirkör startade som en ideell förening 1995. Tilde Björfors som var initiativtagare och grundare är än idag konstnärlig ledare. Föreningens stadgar fastställde att Cirkör ska göra nycirkus tillgängligt för alla i Sverige − konstnärligt och pedagogiskt; sätta Sverige på nycirkusens världskarta; inspirera och inspireras av unga människor och gatan; söka förnyelse genom fördjupning av nycirkusens möjligheter samt verka för och uppmana till demokrati, jämställdhet och engagemang.19 Cirkör startade 1997 även utbildningen Cirkuspiloterna. År 2005 blev utbildningen upptagen av högskolesystemet och drivs under Dans och Cirkushögskolan (DOCH) i Stockholm. Cirkörs huvudkontor och bas finns sedan år 2000 i Alby, Botkyrka kommun.20 Cirkus Cirkör består idag av en ideell förening och ett aktiebolag. Aktiebolaget bildades 1998 och ägs av föreningen Cirkör. Föreningen driver gymnasium, fortbildning och pedagogisk verksamhet för skola och fritid. Bolaget driver föreställningsverksamheten samt Cirkör Event som producerar nycirkus på uppdrag.21 Verksamhetens inriktning och omfattning Cirkus Cirkör nådde under 2016 totalt 207 000 personer som sett deras föreställningar, deltagit i träning eller annan verksamhet, vilket är den högsta siffran hittills. Totalt presenterades 483 föreställningar för en publik på drygt 177 000 personer. Av dessa var 86 föreställningar kommersiellt inriktade med 61 000 besökare inom den del av verksamheten som kallas Cirkör Event. Därutöver deltog runt 30 000 personer i cirkusträning och olika pedagogiska verksamheter. Med tre produktioner som spelade 141 föreställningar utanför Sveriges gränser 2016 mötte Cirkör en internationell publik på 43 000 personer. Cirkus Cirkör har sedan starten haft ambitionen att verka för konstområdets etablering, utveckling och internationalisering. Cirkör arbetar med både scenkonst och pedagogik/utbildning och låter båda kunskapsområdena inspirera till utveckling och förändring av konstformen. Detta resulterar i föreställningar på turné, platsspecifika event, konstnärlig utveckling i Cirkör LAB, internationella utbyten, pedagogiska program på skolor och cirkusträning samt cirkusinspirerad rörelseträning på äldreboenden. Cirkör har enligt många av dem vi varit i kontakt med haft en mycket stor betydelse för utvecklingen av 19. https://cirkor.se/ 2017-11-08. 20. https://cirkor.se/historia 2017-11-08. 21. https://cirkor.se/historia 2017-11-08. den samtida cirkusen. De har bidragit till en ökad kunskap hos arrangörsledet och att konstformen fått ett brett genomslag. Cirkör Event är en del av Cirkus Cirkör och genomför årligen cirka 100 event av varierande storlek och form. Denna del av verksamheten är helt kommersiellt inriktad och överskottet går in i den konstnärliga verksamheten. Det har bland annat rört sig om middagsevent, invigningar, föreläsningar, kickoffer, workshoppar samt jubileer och högtidsdagar. Cirkör LAB är en plattform för nationella och internationella cirkusartister och kompanier samt konstnärer inom andra områden som verkar inom cirkuskonsten. Genom Cirkör LAB vill Cirkus Cirkör skapa en plats för tvärkonstvetenskapliga möten med cirkus som tyngdpunkt. Ambitionen är att genom dessa möten skapa möjlighet för utveckling av cirkuskonsten, genom konstnärlig research, repetitionsarbeten, residens22 workshoppar. , konvent samt Offentligt stöd till Cirkör Cirkus Cirkör har länge haft kontinuerligt stöd från Kulturrådet, Stockholms läns landsting, Botkyrka kommun och Stockholms stad. Cirkör AB hade under 2016 en omsättning på knappt 29 miljoner kronor. Egenfinansieringen genom föreställnings-, event- och övriga intäkter uppgick till 61 procent. Som jämförelse kan nämnas att egenfinansieringen (biljettintäkter och övriga intäkter) för den genomsnittlige regionala teaterinstitutionen var 17 procent år 2015. 23 Kulturrådets stöd stod för 28 procent och Stockholms läns landsting tillsammans med Botkyrka kommun och Stockholms stad stod för resterande 11 procent. Det här gäller aktiebolaget, men en del av det offentliga stödet går även till pedagogisk verksamhet med mera inom den ideella föreningen. Botkyrkas andel av stödet till verksamheten är betydligt större än det som redovisas här eftersom merparten av det kommunala bidraget på totalt 3,3 miljoner kronor går till Cirkus Cirkörs ideella förening. Kulturrådet har under en följd av år prioriterat Cirkus Cirkör vid fördelningen av verksamhetsbidrag till regional kulturverksamhet. Även om en stor del av verksamheten sker i Stockholms län, har Kulturrådet bedömt att Cirkör haft en nationell betydelse och ett så stort internationellt engagemang att det motiverat ett förhållandevis stort statligt ansvarstagande. Verksamhetsbidraget 22. Ett residens erbjuder artister en plats för att fördjupa arbetet. Det kan ge tid för undersökande och utvecklande av det egna konstnärliga uttrycket. De kan se olika ut beroende på förutsättningar hos dem som erbjuder residens och behoven hos artisterna. 23. Myndigheten för kulturanalys Rapport 2017:1 Dramatiska villkor Länsteatrarnas ekonomiska handlingsutrymme 1980–2015, figur 2, s. 26. 15