Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
för att ge kompanier förutsättningar att stärka k
valiteten och utveckla sitt konstnärskap. Det vill säga inte endast turnerar föreställningar där grupperna själva får stå för alla produktionskostnader. Genom sitt arbete med att stärka arrangörsledet, har Riksteatern också möjlighet att öka kunskapen hos de arrangerande föreningarna om cirkus som konstform, förutsättningar för att arrangera samt publikutveckling i relation till cirkus. Riksteaterns uppdrag om att utgöra ett expertstöd för hela scenkonstområdet bör, enligt många av dem vi har talat med, även kunna innefatta den samtida cirkusen. 6.4 Arrangörer som visar cirkus En stor och viktig arrangörsgrupp är landets kommuner i form av förskolor och skolor som beställer föreställningar för barn och unga. I många fall subventioneras dessa föreställningar av kommuner och/eller landsting och regioner. Här har de fria teatrarna en lång tradition av speltillfällen men dansen har sedan 90-talet tagit ett allt större utrymme. Här har danskonsulentverksamheterna spelat en stor roll för turnémöjligheterna för dansare. Dessa föreställningar är som regel slutna men kan delvis vara öppna för barn utanför förskolan och deras vuxna. När det gäller offentliga föreställningar är arrangörerna mer skiftande. Riksteaterns 230 lokala teaterföreningar är potentiella arrangörer av samtida cirkus precis som de är av stor betydelse för spridning av övrig scenkonst i hela landet. I Kulturrådets enkät riktad till kompanier ställdes bland annat frågor om vilka scener/platser kompanierna hade framträtt på. De 22 kompanier som har besvarat denna fråga anger sammanlagt 65 spelplatser runt om i landet. Det stora flertalet av dessa har endast visat ett enda kompani. Det finns exempel där en scen kan vara mycket viktig för ett kompani, som exempelvis Tom Tits Experiment i Södertälje där Gycklargruppen Trix spelade totalt 78 föreställningar under 2016. Utifrån enkätsvaren går det sålunda inte att se om någon enskild arrangör eller scen har varit särskilt betydelsefull för cirkusområdet som helhet, även om varje arrangemang kan vara väldigt viktigt där det äger rum. Få av respondenterna i enkäten har haft föreställningar på någon av de scener som ingår i det informella cirkusnätverket och som kanske har den största kontinuiteten avseende presentation av samtida cirkus. 6.5 Speltillfällen i utlandet för svenskbaserade kompanier Av de 35 kompanier som svarat på Kulturrådets enkät har 10 kompanier uppgett att de haft föreställningar på scener utomlands under 2016. Dessa 10 kompanier spe25 lade totalt i 17 länder på 37 olika scener. Det totala antalet redovisade föreställningar är 139 stycken. Uppgifter om antal föreställningar saknas dock för flera kompanier, liksom det för flera länder helt saknas uppgift om antal föreställningar. Vi har således för lite och för osäker information för att utifrån detta säga något om en internationell marknad för svenska aktörer. Av de personer vi träffat har dock flera framhållit att det är av avgörande betydelse att ha tillgång till en internationell marknad. Dels för att alls få speltillfällen, dels för att få ett erkännande som i sin tur kan ge speltillfällen i Sverige. Ser vi till Cirkus Cirkörs statistik för 2016 kan vi konstatera att mer än en fjärdedel av speltillfällena och en fjärdedel av publiken var utanför Sverige. Cirkus Cirkör hade under en treårsperiod ett utvecklingsbidrag för regional kulturverksamhet från Kulturrådet för att bygga upp och etablera ett internationellt produktionskontor. Syftet var att expandera marknaden och förlänga livslängden för Cirkörs produktioner, detta för att göra produktionerna ekonomiskt hållbara samt få medel att kunna återinvestera i nya produktioner. Det arbetet är idag väl etablerat.