Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
har även genom seminarier och ombudsträffar i sam
verkan med andra aktörer möjliggjort kompetensutveckling av såväl arrangörer, lärare och kultursamordnare som producenter och artister. En av orsakerna att cirkusverksamheten etablerades så snabbt tror man kan vara att den växte fram i samverkan mellan landstinget, danskonsulentverksamheten och branschen. 7.5 Internationella nätverk som främjar cirkus Det finns flera europeiska och ett nordiskt nätverk inom samtida cirkus där Sverige finns representerat både genom plattformen Subtopia och branschorganisationen Manegen. Nätverken arbetar på olika sätt för att främja cirkuskonstens utveckling och spridning och för att stärka sektorn generellt. Nedan beskrivs kort de olika nätverken. Subtopia har sedan 2012 mottagit stöd till internationella nätverk från Kulturrådet (60 000 kronor år 2016) för sitt medlemskap i fyra av nätverken (Baltic Nordic Circus Network, Circostrada, Circus Next och Face). Stödet ges till sökande organisations medlemsavgift till internationell organisation och till viss internationell mötesverksamhet eller motsvarande. Manegen har under de senaste tre åren också sökt stöd från Kulturrådet för medlemskap i Baltic Nordic Circus Network och Circostrada, men har inte fått dessa ansökningar beviljade. Baltic Nordic Circus Network är ett nätverk av 16 organisationer i de nordiska och baltiska länderna som har utvecklats sedan 2007. Nätverket verkar för konstnärligt kunskapsutbyte och kompetensutveckling samt för att öka synligheten och kunskapen om samtida cirkus i de baltiska och nordiska länderna. Nätverket drivs med stöd från Nordisk kulturkontakt. Svenska Manegen är värd/ koordinator för nätverket under perioden 2017-2019.70 Circostrada Network – European Network for Circus and Street Arts är ett europeiskt nätverk av scener, festivaler och resurscenter för samtida cirkus och gatukonst i Europa som grundades 2003. Drygt ett 90-tal organisationer från över 30 europeiska länder medverkar och det koordineras av den franska branschorganisationen för cirkus och gatukonst Artcena. Det är ett av 28 europeiska nätverk som har stöd från EU-programmet Kreativa Europa. Nätverket verkar för att stärka cirkus- och gatukonstfälten på europeisk nivå och i de olika länderna genom kunskapsutbyte, gemensamma kulturpolitiska aktiviteter och en rad samarbetsprojekt71. Bland nätverkets aktiviteter kan noteras en årlig internationell konferens kallad Fresh Circus. Dit kallas även ett mindre nätverk inom kulturområdet bestående av nationella myndighe70. https://balticnordiccircus.com/about/ 2017-10-25. 71. www.circostrada.org/en 2017-10-26. ter och beslutsfattare som ansvarar för cirkusområdet. Det träffas regelbundet för utbyte av kunskap och information. Ett annat europeiskt nätverk är Circus Next. Samarbetet koordineras av organisationen Jeunes Talents Cirque Europe som grundades 2007, och som sedan dess har arbetat för att utveckla konstformen genom att stödja unga europeiska cirkusartister med bland annat residensmöjligheter, workshops och produktionsstöd. Nätverket har haft stöd till ett femårigt samarbetsprojekt genom EU:s tidigare kulturprogram, Circus Next 2013-2017, i vilket både Subtopia och Cirkus Cirkör är så kallade associerade partner.72 Syftet är bland annat att arbeta med att stödja konstnärligt nyskapande föreställningsprojekt med potential att konstnärligt utveckla sektorn, främja nya produktionsmodeller och stärka det europeiska samarbetet. Nätverket har nyligen även fått en ansökan beviljad inom Kreativa Europa som så kallad europeisk plattform. Subtopia har för närvarande rollen som ordförande i en internationell urvalsjury inom nätverket. Nätverket FACE/Fresh Arts Coalition Europe består av ett femtiotal organisationer i och utanför Europa som arbetar med teater, samtida cirkus, marionett, platsspecifika och community-baserade projekt samt olika typer av tvärkonstnärlig konst som äger rum i det offentliga rummet och på okonventionella platser. Nätverket verkar för kunskapsutbyte och utveckling av sektorn genom internationella samarbeten.73 Subtopia fungerade under 2014 som sekretariat för nätverket.74 Under de senaste åren har Subtopia även varit partner i två andra projekt finansierade genom EU-programmet Kreativa Europa. I projektet Circus Arts and Street Arts Circuits (CASA) har syftet varit att främja kunskapsutbyte, nya samarbeten och cirkusartisters kapacitet att arbeta internationellt.75 Projektet Circus 250: Diverse, Real and Physical fick stöd 2017 och handlar om publikutveckling. Sverige har alltså varit aktivt i internationella sammanhang under en längre tid och har också i vissa fall funnits med som initiativtagare till samarbetena. Medverkan i dessa nätverk och organisationer beskrivs som mycket värdefull av både Subtopia och Manegen, i form av kontaktskapande samt kunskaps- och erfarenhetsutbyte. Det öppnar möjligheter till nya internationella samarbeten och internationella marknader för dem som ges möjlighet att delta i aktiviteterna. I kartläggningsuppdraget ingår att beskriva de offent72. http://circusnext.eu/en/plateforme 2017-10-25. 73. www.fresh-europe.org/about 2017-10-25. 74. Ansökan till Kulturrådet om stöd till internationella nätverk, Subtopia/Upplev Botkyrka AB, KUR 2016/5994. 75. Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2015, Kulturrådet. 29