Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
8.2.2 Kulturbryggan Kulturbryggan är ett särskilt
beslutsorgan under Konstnärsnämnden och ska vara ett alternativ och komplement till andra offentliga bidragsgivare. Kulturbryggan ska kunna ta ekonomiska och konstnärliga risker för att främja nyskapande och svårförutsägbara uttryck inom hela kulturområdet.76 Kulturbryggan har under 20122016 bidragit med 4 309 000 kronor till cirkusområdet. De totalt beviljade beloppen har varierat kraftigt under åren, från 100 000 kronor 2015 till 1 490 000 kronor 2016. De största enskilda bidragen inom konstområdet har beviljats till Erik Åberg, 1 miljon kronor 2016, Gynoïdes Project, 1 miljon kronor 2014 och Johan Wellton, 500 000 kronor 2013. 8.2.3 Kulturrådet Kulturrådet är en myndighet under Kulturdepartementet med uppgift att verka för kulturens utveckling och tillgänglighet. Det sker framförallt genom fördelning och uppföljning av statliga bidrag, samt andra främjande insatser. För att få en bild av den samlade finansieringen inom området har Kulturrådet studerat ansökningar och redovisningar av beviljade bidrag 2012-2016. Då det är vår uppfattning att enbart en mindre del av cirkusområdet söker och erhåller bidrag från Kulturrådet blir bilden av konstområdet långt ifrån representativ för aktivitetsnivån inom fältet. Antalet ansökningar inom cirkusområdet har ökat under perioden, se diagram 5, men från en låg nivå. Antalet bifall har däremot varit konstant. Cirkusområdet skiljer sig inte mot scenkonstområdet totalt när det gäller antalet beviljade bidrag i förhållande till antalet ansökningar.77 Den genomsnittliga beviljandegraden 2012–2016 är drygt 30 procent såväl totalt som för cirkusområdet.78 Under perioden har andelen ansökningar från cirkuskompanier varierat mellan sju och elva procent av det totala antalet ansökningar om verksamhets- och projektbidrag till fria aktörer inom teater, musikteater, opera, cirkus, performance och övriga uttryck. 76. www.konstnarsnamnden.se/kulturbryggan/om_kulturbryggan 2017-10-26. 77. Jämförelsen gäller ansökningar om projekt- och verksamhetsbidrag till yrkesverksamma fria aktörer inom teater, musikteater, opera, cirkus, performance och övriga uttryck. 78. Inget cirkuskompani har beviljats verksamhetsbidrag under perioden utan enbart projektbidrag där beviljandegraden är betydligt lägre. Däremot erhåller Manegen verksamhetsbidrag som centrumbildning. Diagram 5. Antal ansökningar och av Kulturrådet beviljade ansökningar inom cirkusområdet 2012–2016, antal 10 15 20 25 30 35 40 0 5 2012 2013 Antal ansökningar 2014 2015 2016 Beviljade ansökningar Kulturrådet har valt att slå samman redovisningarna för både verksamhetsbidrag och projektbidrag åren 2012– 2016. Då antalet ansökningar är få och de beviljade bidragen relativt små har det varit lämpligt att sammanfatta de fem åren för överskådlighetens skull. Under åren 2012-2016 inkom det 133 ansökningar varav 102 från kompanier eller motsvarande och resterande 31 från organisationer eller kommunala verksamheter. Av de senare stod Subtopia och Manegen tillsammans för 23 stycken. De 102 ansökningarna från kompanier fördelade sig på 50 olika aktörer. Hälften av dessa har bara ansökt om bidrag en enda gång under perioden. En av dem har beviljats bidrag för sitt projekt medan resten har fått avslag. Av det 20-tal aktörer som har ansökt mer än en gång, har hälften beviljats bidrag någon gång under perioden. Kulturrådet beviljade under perioden 7,7 miljoner kronor till 42 ansökningar från 18 olika aktörer. Drygt hälften av de beviljade ansökningarna kom från 14 olika kompanier (3 miljoner kronor). Resterande ansökningar kom från fem organisationer eller scener (4,7 miljoner kronor)79 . Dessa är bidrag till Manegen som centrumbildning och för daglig träning; till Subtopia för internationella nätverk, presentation och främjandeinsatser, Angereds teater för internationellt gästspel samt till Umeå Teaterförening och scenkonstkollektivet Karavan för nycirkusfestivaler i Umeå respektive Malmö. Kulturrådets stöd till de fria aktörerna har således huvudsakligen gått till det som skulle kunna kallas områdets ”infrastruktur”. Stödet till kompanierna har huvudsakligen gått till produktion och internationella turnéer. Beviljade medel fördelade på bidragstyp framkommer av diagram 6. 79. Karavan är dels en fri producerande aktör men även en scen/plattform så de betraktas som kompani eller organisation/scen beroende på om ansökan gäller produktion eller festivalarrangemang. Karavan har under perioden beviljats bidrag för två produktioner och två nycirkusfestivaler. 33