Professionell samtida cirkus – En kartläggning 1
lagd till två hus på Kungl. Tekniska högskolans c
ampus. Danshuset utgör cirka 6 000 kvadratmeter och Cirkushallen, som invigdes 2012, cirka 1 900 kvadratmeter.102 Sedan utbildningen etablerades på högskolenivå 2005 med en kandidatutbildning har det tillkommit ett femårigt forskningsprojekt med medel från Vetenskapsrådet, en masterutbildning (sedan 2016), gästprofessurer, en professur och en doktorandutbildning.103 Den första professuren i cirkus på SKH inrättades 2016 då John-Paul Zaccarini tillträdde.104 Då kandidatutbildningen grundades fanns endast tre andra motsvarande utbildningar i världen, idag finns det sådana på ett tiotal platser. Masterutbildningen i cirkus och PhD-programmet i konstnärlig forskning vid SKH är enligt högskolans företrädare unika i sin art i världen. Praktikbaserade utbildningar i andra länder ingår ofta i ämnen som ”performance studies”, med scenkonst som ett bredare begrepp, och är ofta mer teoretiska. Exempelvis är Masterprogrammet samtida cirkuspraktik på DOCH specifikt inriktat på cirkus, medan det i andra länder ingår i ”performing arts”. Alla utbildningar på Institutionen för cirkus (liksom på Institutionen för dans) ges på engelska. Här nedan beskrivs Cirkusinstitutionens utbildningar i korthet. Kandidatprogram i cirkus (180 hp) som leder till en konstnärlig kandidatexamen i cirkus finns sedan starten 2005. Antagning sker vartannat år och antalet platser är mellan 15 och 18.105 tat kandidatprogrammet i cirkus106 Sedan starten har 86 individer avslu. Studenterna följer en huvuddisciplin under utbildningens gång och kan sedan ha en eller flera kompletterande discipliner. Utbildningen omfattar tre huvudsakliga områden. För det första ingår cirkusdisciplinträning och rörelsetekniker inom andra konstformer som till exempel dans och clownteknik. Ett annat område är kurser med fokus på det kreativa och konstnärliga skapandet. Dessutom ingår teoretiska kurser som behandlar kulturhistoria, cirkushistoria, hälsa, mental träning, riggning och säkerhet. Studenterna tränas både i att arbeta kollektivt i ensembleform samt i att skapa egna nummer och föreställningar.107 Utmärkande för utbildningen är den individuellt anpassade träningen och den löpande utvärderingen av stu102. Stockholms konstnärliga högskola, årsredovisning 2014. 103. Intervju med representanter för DOCH 2017-05-30. 104. De tidigare gästprofessurerna inom nycirkus innehades av Tilde Björfors (2005–2010) och John-Paul Zaccarini (2007–2009) samt inom cirkus Irena Purschke Bronett (2010) och Daniel Gulko (2010–2011), www.uniarts.se/om-skh/doch-dans-och-cirkushogskolan 2017-08-06 105. Intervju med representanter för DOCH 2017-05-30. 106. E-post från Viktoria Dalborg, DOCH 2017-11-21. 107. Dokument med information från högskolans webbplats, skickat av representant för DOCH. 42 dentens utveckling, eftersom teknikerna måste anpassas till varje persons kroppsliga särdrag och skräddarsys i varje enskilt fall. Studenter och lärare arbetar nära ihop, ofta en mot en. Detta är för flera discipliner en nödvändig process för studentens utveckling, både tekniskt och konstnärligt. Ibland har en lärare en grupp med ett fåtal studenter. Den kroppsliga skickligheten i cirkuskonst är förutsättningen för studierna, vilket förutsätter ett undervisningstätt schema. Numera finns en fast stab med tillsvidareanställda lärare som undervisar i cirkusdisciplin, men utöver dessa finns gästlärare som ofta är konstnärer/artister med lång erfarenhet från cirkusfältet och/ eller från andra konstområden.108 Institutionen för cirkus ger även fristående kurser som primärt riktar sig till yrkesverksamma konstnärer. Institutionen har utvecklat kurser som är både praktiska och teoretiska. Under de senaste åren har följande fristående kurser givits: konstnärligt arbete inom cirkusdisciplin 1 och 2 (självständigt konstnärligt utvecklingsprojekt); handstående (specialisering, 1-3); magi (1, 2); jonglering och musik; forskningsdesign inom cirkus109 samt distanskursen ”introduktion till samtida cirkus”. Fristående kurser erbjuds på distans för att möta behoven av fortbildning hos etablerade konstnärer som har svårt att kombinera sin professionella verksamhet med studier på plats. Kursen i samtida cirkus, där man studerar utvecklingen av cirkus som konstnärligt område och arbetar med analys av cirkusföreställningar i förhållande till en vidare konstnärlig praktik, har bland annat lockat många internationella deltagare.110 Sedan år 2016 finns ett masterprogram med inriktning på cirkus (Masterprogram i samtida cirkuspraktiker 120 hp). Även masterutbildningen har antagning vartannat år. I den första årskullen ingår sju studerande, men målet är att ta in tio studenter. Programmet vänder sig till professionellt etablerade cirkusartister som vill fördjupa sig i sin cirkuspraktik, utveckla nya former för cirkus och bidra till samtalet inom konstfältet. Programmet förbereder för konstnärlig forskning. Under programmets andra och avslutande år ägnar sig studenterna åt handledda projekt/residens huvudsakligen utanför DOCH, vilka kan utgöras exempelvis av praktik i ett cirkuskompani eller inom en produktion.111 Det finns även masterprogrammet Nya performativa praktiker, som ges av Institutionen 108. Universitetskanslersämbetets kvalitetsutvärderingar, Självvärdering, Dans- och cirkushögskolan, Cirkus, Utvärderingsärende: scenisk gestaltning reg.nr 411-552-13. 109. I kursen ingår att undersöka begreppet konstnärliga forskningsmetoder, få inblick i tolkningspraktiker om och för cirkus för att formulera egna nyskapande idéer och forskningsdesign med utgångspunkt från den egna praktiken. 110. Stockholms konstnärliga högskola, årsredovisning 2015. 111. Dokument med information från högskolans webbplats, skickat av representant för DOCH.